🔎 Checklist voor Product + FAQ + Service Schema
1. Basisstructuur
Staat er maximaal één
@type: Productobject per productpagina?Zijn reviews (
reviewenaggregateRating) netjes genest binnen dit Product-object?Wordt
@idgebruikt om losse blokken te koppelen als ze over hetzelfde product gaan?
2. Service + FAQ combinatie
Is de pagina primair duidelijk gericht op één service?
Sluit de FAQ direct aan op die service (en bevat die vragen die op de pagina zichtbaar zijn)?
Zijn de service-gegevens (naam, beschrijving, provider, areaServed) volledig en up-to-date?
3. FAQ schema zelf
Wordt
FAQPagealleen gebruikt voor vragen en antwoorden die door jou als beheerder geschreven zijn (dus geen open forum)?Zijn de antwoorden exact zo zichtbaar op de pagina als in de markup (geen verborgen content)?
4. Productgegevens
Is alle verplichte productinfo aanwezig: naam, beschrijving, merk, afbeelding, prijs, beschikbaarheid, SKU/GTIN?
Kloppen de waardes met wat er op de pagina zelf staat (prijs, voorraad, beschrijving)?
5. Reviews en ratings
Zijn reviews echte klantbeoordelingen en publiek zichtbaar op de pagina?
Wordt
aggregateRatinggecombineerd met minimaalreviewCountenratingValue?
6. Extra schema’s
Zijn er breadcrumbs of organisatie-schema’s toegevoegd? (mag los in aparte blokken).
Worden ze niet dubbel opgevoerd?
7. Richtlijnen en nuance
Wordt er in de tekst of instructie aangegeven dat Google rich snippets niet garandeert?
Wordt aangeraden om Rich Results Test of Search Console validatie te gebruiken?
âš¡ Praktische tip
Je kunt je code altijd door de Rich Results Test halen. Daarmee zie je direct of Google de schema’s accepteert en of er waarschuwingen of fouten inzitten.

