Veel SEO-specialisten maken de fout om blind te staren op het standaard ‘Paginapad’-rapport in Google Analytics 4 om kapotte links te vinden. Hoewel dit een basisbeeld geeft, mis je vaak de cruciale context: hoe kwam de bezoeker binnen en wat was de volledige URL inclusief parameters?
Binnen onze agency-workflow hanteren wij een nauwkeurigere methode die direct blootlegt waar de werkelijke lekken zitten.
De ‘Paginatitel & Landingspagina’ Methode
In plaats van alleen naar paden te kijken, koppelen wij de paginatitel direct aan de landingspagina-dimensie. Dit is volgens onze expertise de enige juiste manier om ‘actionable data’ te verkrijgen.
Stap-voor-stap methode in GA4 voor inzage in 404 fouten:
Ga naar Rapporten: Klik in het linkermenu op Rapporten (icoon van een grafiek).
Engagement: Ga naar Betrokkenheid (Engagement) > Pagina’s en schermen.
Primaire Dimensie aanpassen: Klik op het pijltje bij de kolomkop van de primaire dimensie en verander dit naar Paginatitel en schermklasse.
Secundaire Dimensie toevoegen (De juiste selectie): Klik op het blauwe plusje (+) naast de kolom ‘Paginatitel’. Dan pagina en scherm en vervolgens kies je Landingspagina + querytekenreeks.




