Seo handleiding 2018

SEO handleiding stap 1

Google neemt de url’s van je website op in zijn database. Zijn deze nietszeggend of te algemeen, dan kan Google er weinig mee. Bijvoorbeeld:
http://www.jansen.nl/contact
Dit roept bij Google veel vragen op:

  • Wie is jansen?
  • Wat doet jansen?
  • Waar woont meneer of mevrouw jansen?
  • Is dit een bedrijf? Een privé-site?

Veel beter is:
http://www.schildersbedrijf-jansen.nl/contact-schildersbedrijf-jansen-zwolle.html

Dat is toch een stuk duidelijker?

Voor de korte omschrijving bij de zoekresultaten gebruikt Google meestal de Meta-description, die je zelf opgeeft via je CMS of HTML-editor. Sinds 2012 telt Google de meta-omschrijvingen niet meer mee voor SEO. Toch is het slim hier extra aan te besteden. Als mensen zoeken op een bepaalde combinatie en deze komt terug in de titel en de omschrijving dan geeft dat bevestiging, het is precies wat ze zoeken. Met een prikkelende omschrijving kun je ze bovendien verleiden tot doorklikken, ook al sta je misschien niet op plek 1. Een voorbeeld van een niet geoptimaliseerde pagina in de zoekresultaten. De titel en omschrijving (meta tag description) geven weinig informatie, en ook uit de link – raam.nl – blijkt niet dat het om medische software gaat.

Tip! Er zijn ook veel mensen die zoeken via Google Images. Geef je afbeeldingen relevante namen en alt-tags, dan is dit weer een extra kans om gevonden te worden.

Seo vriendelijk url’s en de juiste meta tag omschrijving

De meeste webdesigners maken gebruik van een CMS, een content management systeem, waarmee je door in te loggen op een
afgeschermde pagina artikelen kunt toevoegen. De meeste CMS’en bieden de mogelijkheid van metatitels en omschrijvingen. Google presenteert zoekresultaten grofweg in een titel, een korte omschrijving en een link, ofwel:

  • Titel
  • Link
  • Korte omschrijving

In het geval van een schoenenwinkel zou het ideaal zijn als dat is: Nieuwe Bunny’s kopen? Koop ze bij Schoenen Super Amsterdam
http://www.schoenen.nl/bunnys-kopen.html
Schoenen Super Amsterdam heeft een fantastische collectie Bunny’s op voorraad. Bezoek de winkel of bestel ze nu in onze webshop.

Dat is dus drie keer Bunny’s in het zoekresultaat, en als iemand nou zoekt op Bunny’s is de kans groot dat de site boven komt drijven. Maar meer mensen hanteren dit trucje, dus moet je slim zijn en misschien de doelgroep beperken, bijvoorbeeld door er de winkelplaats aan toe te voegen. Ook hier is het gebruik van de juiste zoekwoorden weer essentieel. Zijn ze te algemeen dan is de concurrentie moordend, zijn ze te specifiek dan word je niet gevonden. Het is dus zaak de juiste zoekwoorden te bepalen en slim te combineren, zodat je de concurrente beperkt en maximaal rendement behaalt.

SEO stap 2 – Meten is weten

Meten is weten in SEO-land, en het is essentieel voor het succes van je website. Wie zijn je lezers, welke informatie zoeken ze en waarin zijn ze minder geïnteresseerd? Met meet-software als Google Analytics kom je daar achter, en dat levert een aantal grote voordelen op, zoals:

Je ontdekt welke pagina’s veel bezoekers trekken en welke niet
Je kunt inspelen op de behoeftes van je lezers, waardoor je website steeds relevanter en populairder wordt. Hierdoor stijgt ook je positie in Google.
Als je weet je wat de populairste pagina’s zijn kun je hier (commercieel) gebruik van maken. Bied bijvoorbeeld korting aan, plaats een inschrijfformulier voor de nieuwsbrief op een prominente plek etc.

Heb je een webwinkel, dan is analyseren met Google Analytics nog belangrijker. Met een paar eenvoudige wijzigingen kun je de conversie vaak al verhogen, maar dan moet je wel weten op welke pagina’s verbetering mogelijk is en of de wijzigingen succes hebben. Met Google Analytics achterhaal je onder andere de pagina’s waar mensen afhaken en kun je je webshop benchmarken met concurrenten. Het spreekt voor zich dat je met deze gegevens enorm je voordeel kunt doen. Tip: Standaard telt Google Analytics de bezoeken aan je eigen website mee. Dit geeft een vertekend beeld, sluit daarom je ip-nummer uit.

Seo handleiding Stappenplan: bouw bestaand succes uit
Het is eenvoudiger bestaande redelijk succesvolle pagina’s succesvoller te maken, dan om dit te doen met pagina‟s die nog helemaal niet goed scoren. Met Google Analytics kun je achterhalen welke pagina‟s het nu al goed doen en welke woorden mensen intikten om deze pagina‟s te bereiken. Staan ze niet bovenin Google, dan loont het de moeite hiervoor te zorgen.

SEO Stap 3 - Schakel soortgelijke (relevante) sites in (linkbuilden)

Je kunt je site en nieuwe artikelen ook onder de aandacht brengen via social media-kanalen als Twitter , Facebook en LinkedIn, of via een e-mail nieuwsbrief. Zijn de berichten interessant en relevant dan zijn gerelateerde websites eerder geneigd een link naar je op te nemen. Als ze het al niet gedaan hebben.

Ben je stratenmaker in Amsterdam, optimaliseer dan een pagina op je website voor deze woorden. Komt de combinatie elders op je site voor, plaats dan een interne link precies onder de woorden naar je ‘stratenmaker Amsterdam-pagina.’ Ga je op zoek naar externe links, probeer dan een linkje te krijgen met in de gelinkte tekst de woorden ‘stratenmaker Zeewolde’ die weer verwijst naar jouw geoptimaliseerde pagina voor deze combinatie. Maak op deze manier zoekmachines zo duidelijk mogelijk dat jouw pagina gaat over een stratenmaker in Amsterdam En nu mag je een keer raden wat er gebeurt als iemand zoekt op stratenmaker Amsterdam…

Meer manieren om inkomende links te krijgen

  • Betalen voor vermelding op een website met een hoge pagerank (waardering van Google)
  • Een automatische handtekening met de url van je website opnemen als je reageert op forums *
  • Je handtekening opnemen als je commentaar levert op andere websites *
  • Inhoudelijk reageren op fora en echt iets toevoegen aan het artikel. Dit wakkert de interesse in
    jou aan.
  • Zelf bloggen, twitteren etc en verwijzen naar je hoofdsite
  • Gratis artikelen verspreiden is ruil voor een link
  • Vragen om links te ruilen met gerelateerde sites.
  • Persberichten schrijven
  • Een onderzoekje uitvoeren en de „opmerkelijke uitkomsten‟ flink onder de aandacht brengen in de pers. Met een beetje geluk wordt het opgepikt.

Google heeft een aparte manier van zoeken. De inhoud telt zwaar mee, maar het aantal bezoekers en doorverwijzingen naar je site nog veel zwaarder. Je kunt het zien als stemmen, en een website met veel stemmen slaat Google hoger aan dan een website over hetzelfde onderwerp zonder de stemmen. Daarbij wordt wel gekeken naar de achtergrond van de verwijzende partij. Een link op een schimmige achteraf pagina telt minder zwaar dan die bij een prestigieuze branchevereniging.

Je kunt relevante websites vragen een link naar je op te nemen. Ook kun je aanbieden een gastbijdrage te schrijven waarin je een kort profiel en een link naar je website opneemt. Op deze manier profileer je je als deskundige, levert het bezoekers naar je website op en houd je er een waardevolle link aan over.

Een andere mogelijkheid is het regelmatig plaatsen van eigen, unieke artikelen op je site, die mensen graag lezen en delen. De lengte is niet het belangrijkst, wel de gebruikte zoekwoorden, want hiermee trek je weer gratis lezers via Google.

Seo handleiding 2018

Iemand vraagt je waar hij appels kan kopen en je verwijst hem naar een elektronicazaak. Dat klinkt niet logisch, tenzij hij er een Apple koopt misschien. Google redeneert net zo. Staat er een geweldige pagina over appels op je website dan wil je niet dat iemand ernaar verwijst met de woorden:
“Kijk, dat is een mooi verhaal over bananen!” Staat er daarentegen ‘appels‟ en heb je inderdaad een prachtige pagina over appels dan ben je voor Google extra interessant om naar te verwijzen. Jij biedt wat een gebruiker zoekt en een derde bevestigt dat ook nog eens! Een plek bovenin de zoekresultaten is je beloning.
De tekst die een link bevat heet in SEO trefwoorden en de bijbehorende ankertekst, en het is het mooist als deze de woorden bevat van jouw geoptimaliseerde pagina. Dit geldt voor zowel interne links – links binnen je eigen site naar soortgelijke pagina’s – als externe links, verwijzingen van anderen naar jouw site. De laatsten wegen wel zwaarder.

* Veel websites maken reactiepagina’s ondoorzoekbaar voor Google (no follow), waardoor de zoekmachine je handtekening met link niet volgt. Andere bezoekers doen dit misschien wel, dus het
levert misschien wel bezoekers en potentiële klanten op. Waar halen mijn concurrenten hun links vandaan?

Er zijn verschillende programma’s beschikbaar waarmee je links van concurrenten kunt
bekijken. Bijvoorbeeld het gratis Linkdiagnosis voor Mozilla Firefox, Het mooie van Linkdiagnosis is dat je meteen een overzicht krijgt van de pagerank en ankertekst van de verwijzende site (hoe hoger de pagerank, hoe interessanter het is om een link te krijgen). De gratis versie van linkdiagnosis kent wel een groot nadeel. De dienst kan maar enkele aanvragen
per keer aan, dus de kans is groot dat je op je beurt moet wachten. Het rapport kun je echter netjes opslaan als spreadsheet en importeren in bijvoorbeeld Excel.

SEO Stap 4 – Vergeet de conversie niet!

Zoekmachine optimalisatie is een krachtig middel om bezoekers op je website te krijgen, maar aan vluchtige passanten heb je weinig.

Zorg er dus voor dat ze doen wat jij wilt! SEO is voor velen een toverwoord. Je hebt een website, hocus pocus SEO pas en de bezoekersaantallen en omzet nemen van de ene dag op de andere spectaculair toe. Hans Klok is er niets bij! Wat heb je echter aan veel bezoekers als ze alleen maar kijken, kijken en niet kopen? Vergeet daarom de conversie niet voordat je al je tijd stopt in het krijgen van veel bezoekers, die vervolgens niets doen.

Deze 5 tips helpen je op weg

Wil je je website beter laten presteren dan zul je hier allereerst bewust voor moeten kiezen en er tijd voor vrij moeten maken. Idealiter achterhaal je wat de gemiddelde conversie is voor jouw branche. Er zijn verschillende commerciële diensten die dit inzichtelijk maken – zoals de FireClick Index – maar ze geven vaak maar een indicatie en er zijn natuurlijk geografische verschillen.

De cijfers voor de Amerikaanse markt kun je niet een op een kopiëren naar Nederland. Lukt het je niet de gemiddelde conversie te achterhalen, stel je dan in elk geval meetbare doelen, zoals: 5% meer omzet via de website in de volgende maand, zoveel procent minder afhakers tijdens het bestelproces of zoveel meer inschrijvers voor mijn nieuwsbrief etc. Stel je deze doelen niet dan weet je ook niet of je inspanningen succesvol zijn.
Wat ook altijd verstandig is, is het bijhouden van een logboek, waarin je al je acties noteert. Zo kun je later zien welke inspanningen lonen en welke minder.

Een webdesign moet uitstralen waar je voor staat en er zeker geen afbreuk aan doen. Voor CMS‟en als Joomla, WordPress en Drupal zijn prachtige betaalde en gratis templates beschikbaar die meteen zorgen voor een professionele uitstraling. Ze zijn echter niet uniek, maar het is de vraag of je dat erg moet vinden.

De bezoekers heeft het hoogstwaarschijnlijk niet door, en vergelijk voor de aardigheid eens de websites van Elsevier, de Volkskrant en CNN. Heel veel verschillen zijn er niet. Het ligt natuurlijk ook aan het aard van je werk. Voor een grafisch vormgever is een website zijn sitekaartje, voor een plaatselijke banketbakker zijn de openingstijden en contactgegevens veel belangrijker. Waar je ook voor kiest, zorg er in elk geval dat je website er professioneel uitziet. Ook op tablets en smartphones!

Internetters zijn ongeduldig. Vinden ze niet wat ze zoeken, of is het bestelproces omslachtig dan zijn ze zo weer weg. Usability richt zich erop websites zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Denk daarbij aan indeling, kleurstelling, logische posities van knoppen etc. Het is een wetenschap op zich, maar er zijn genoeg sites waarmee je zelf een begin kunt maken.
Wil je het goed aanpakken dan is de hulp van een expert geen overbodig luxe. Tevreden klanten zijn loyale klanten en de investering verdien je zo terug.

Iemand komt op je website, begint te lezen….en het interesseert hem allemaal helemaal niets. Of juist wel natuurlijk, want dat is wat je wilt. Er zijn verschillende trucs en technieken die je kunt toepassen om de aandacht van de lezer te grijpen en de belangrijkste is: verplaats je in hem. Wat schiet hij met jou op?

Vergeet ook de call to actions niet. Lezers die je niet stimuleert iets te doen – informatie aanvragen, reageren, je volgen via Twitter etc – zullen dat veel minder snel doen.
Waarschijnlijk werkt het bij jou net zo. Je leest een artikel, scrollt naar het einde en staat daar verder niets interessants dan verslapt je aandacht en ben je weg. Hou de aandacht dus vast en smeed het ijzer als het heet is, bijvoorbeeld met een grote, opvallende knop: Download dit, bestel dat, bel nu etc. Hoe meer hij opvalt, hoe sneller iemand klikt.

En dan zijn er de afbeeldingen nog. Krachtig en prikkelend beeldmateriaal doet veel, helemaal als je een webwinkel hebt. Er is geen fysiek product dat bezoekers kunnen vasthouden, ruiken en uitproberen, dus moet je ze op andere manieren overtuigen. Zorg voor professionele, grote foto‟s en ondersteun ze met duidelijke (product)omschrijvingen, waarin je alle vragen wegneemt. Het maakt de stap om tot aanschaf over te gaan een stuk kleiner.

Amerikanen zijn de koningen van het verleiden. En daarin gaan ze ver…heel ver. Zo is het voor online marketeers niet ongebruikelijk maandelijks hun salarisstrookje op hun website te zetten, om te bewijzen hoeveel geld ze nu weer hebben verdiend. De boodschap is duidelijk: JIJ kunt dat ook! Als je maar hun product of dienst afneemt, uiteraard. Bankafschriften zullen we in Nederland niet zo snel online zetten, maar het verleiden is hier net zo relevant. Een bezoeker komt op je website en jij wilt dat hij bij je koopt of een dienst bij je afneemt etc. Verleid hem daar dus toe en geef hem een reden waarom hij niet zonder jou – of je product – kan! Dat begint al bij de uitstraling van je website, maar eigenlijk alles telt mee.

Maak er kortom een sport van en laat je website voor je werken. Conclusie SEO wordt nog veel krachtiger als je site goed rendeert. Een voorbeeld maakt dat duidelijk. Stel, je hebt een webwinkel en je verkoopt 1 product per 100 bezoekers. Door je site te verbeteren maak je hier 10 producten van. En stel je nu eens voor dat de site duizend bezoekers trekt. Opeens verkoop je 100 producten, terwijl dat er bij duizend bezoekers op je slecht presterende site maar 10 waren. Het verschil is gigantisch!

SEO handleiding Stap 5 – Bepaal de juiste zoekwoorden

Het succes van je website valt en staat met het gebruik van de juiste zoekwoorden. Zoekwoorden zijn de woorden die mensen intikken in zoekmachines als Google. Weet je welke zoekwoorden mensen gebruiken dan kun je hier specifieke pagina’s op je website aan wijden. Elk van deze pagina’s dingt met zijn eigen zoekwoordcombinatie mee naar een hoge positie in Google.

Als je weet dat liefst 70% van de internetters niet verder kijkt dan de eerste vier zoekresultaten (en daarna opnieuw zoekt) loop je heel veel gratis bezoekers mis als je niet in die top 4 staat. Zoekwoorden, een voorbeeld:
Stel, je staat op het punt een nieuw huis te kopen en je oriënteert je op een nieuwe hypotheek. Met welke woorden zoek je dan in Google? De kans is groot dat dit in elk geval is: “hypotheek afsluiten”

Ben je nou die hypotheekverstrekker die graag gevonden wordt? dan is het van belang dat je een pagina inricht op je website die je toewijst aan de zoekwoordcombinatie hypotheek afsluiten. Hoe doe je dit? Stop de zoekwoorden in:
de titel

  • de url
  • de meta tag description
  • tussenkopjes
  • de naam van de afbeelding

Zoekmachine Google hecht daarnaast veel waarde aan een ankertekst. Dit is het gedeelte van een zin dat de link bevat. Hoe relevanter deze is, hoe hoger Google hem aanschrijft. Doe dit ook voor andere combinaties, zoals ‘goede hypotheek’ of ‘hypoheekadvies + je vestigingsplaats’ etc. Kies de woorden die mensen waarschijnlijk intikken in Google en wijd steeds een pagina op je website aan een combinatie. Met elk van deze pagina‟s ding je nu – bij hun eigen zoekopdracht – mee naar een hoge positie in Google.

Zoekwoorden achterhalen met gezond verstand

Geschikte zoekwoorden kun je achterhalen met tools, maar met gezond verstand kom je ook een heel eind. Ben je bijvoorbeeld autodealer en tikt iemand ‘BMW’ dan heeft Google de keuze uit miljoenen, zoniet miljarden websites. Tikt iemand ‘tweedehands BMW Amsterdam’ dan zijn het er waarschijnlijk maar enkelen, en komt de lezer bij jou uit. De kans dat een potentiële koper deze woorden intikt is best groot – helemaal als je er ook nog het typenummer aan toevoegt – dus het is interessant op deze combinatie hoog te scoren in Google.

Een eerste stap om zoekwoorden te achterhalen is logisch nadenken. De meeste Google-gebruikers tikken per zoekopdracht 2 a 3 zoekwoorden in. Brainstorm dus op logische combinaties van 2 a 3 woorden. Als restaurant in Alkmaar wil je bijvoorbeeld hoog scoren op:

  • restaurant Alkmaar
  • uit eten Alkmaar
  • Italiaans restaurant Alkmaar
  • De naam van je restaurant + Alkmaar

Dit zijn dus de woorden die mensen intikken als ze je restaurant niet kennen. Sla alle woorden op in een document, bijvoorbeeld een Excel-sheet en breid de lijst uit met deze tips:

  • Verplaats je in je doelgroep en bedenk termen om jouw product of dienst te omschrijven.
  • Vraag aan kennissen en collega‟s wat zij zouden intikken om op jouw website terecht te komen
  • Raadpleeg vakbladen, kranten en magazines en onderstreep interessante gerelateerde woorden en woordgroepen.
  • Luister goed naar je klanten en bestudeer mailtjes met vragen
  • Gebruik synoniemen en uitbreidingen
  • Houd rekening met locatie: restaurant Alkmaar, brasserie Alkmaar
  • Denk aan prijs: voordelig uit eten, exclusief eten, betaalbaar lunchen
  • En soort: Italiaans eten, Franse kaart etc

In de volgende stap kun je de lijst aanvullen met zoekwoorden uit zogenaamde keyword-software, als de Google Keyword Tool en Market Samurai, of gegevens uit Google Analytics. Doel is om tot een grote lijst met zoekwoorden en –zinnen te komen, die je later vergelijkt met de concurrentie. Is het mogelijk om op bepaalde combinatie hoog te scoren? Let op! Overdaad schaadt, dus vul je pagina’s wel natuurlijk. Als je woorden te vaak gebruikt op een pagina ziet Google dit als misleiding en plaatst de zoekmachine ze op een lagere positie. Bovendien leest het niet lekker, dus concentreer je altijd op je lezers.

Opmerking! Het voorbeeld van de hypotheker gaat uit van de zoekwoordcombinatie hypotheek afsluiten en de kans dat je hierop hoog scoort in Google is gering. Je moet opboksen tegen grote spelers als de Hypotheker en Vereniging Eigen Huis, en zij hebben veel meer geld en een jarenlange voorsprong. Voeg je echter een woord toe aan de combinatie, bijvoorbeeld hypotheek afsluiten Amersfoort dan wordt de concurrentie al een stuk kleiner.

Opmerking! Ondanks een mooie uitstraling en een goede werking van je site kan het toch vaak zijn dat je zijn nog niet goed vindbaar is. Waarom niet? Omdat andere webmasters hetzelfde doen, en er maar 1 site op plek 1 kan staan. Hoe Google bepaalt wie dit wordt lees je in stap 4

Seo handleiding & Tips

Het verbeteren van zoekresultaten gebeurt niet van de ene dag op de andere. Populaire zoektermen veranderen en hoogstaande, regelmatig ververste content is het allerbelangrijkst voor goede
zoekresultaten. Met de genoemde stappen is het echter voor iedereen mogelijk een vindbare website te maken.

We vatten de belangrijke punten uit deze seo handleiding nog eenmaal kort samen, voor de echte lezers:

1. Achterhaal veelgebruikte zoekwoorden en –zinnen

2. Maak voor elke combinatie een pagina op je site aan

3. Verwerk de combinaties strategisch in titels, tussenkopjes etc

4. Breng je artikelen onder de aandacht bij je doelgroep via social media, e-mail nieuwsbrieven en andere kanalen.

5. Zorg voor links naar je website: hoe meer (relevante en prestigieuze) sites naar je linken, hoe belangrijker je blijkbaar bent en hoe hoger Google je plaatst

6. Bestudeer de opbrengsten van alle inspanningen met Google Analytics

7. Maak het Google en je lezers zo makkelijk mogelijk.

8. Wees consequent, precies en ontsluit de inhoud van je website zo goed mogelijk, voor zoekmachines en lezers. Hoe eenvoudiger, hoe beter.

9. Werk aan de conversie. Veel bezoekers is leuk, maar als ze niets doen heb je er weinig aan.