🔎 Checklist voor Product + FAQ + Service Schema
1. Basisstructuur
-
Staat er maximaal één
@type: Productobject per productpagina? -
Zijn reviews (
reviewenaggregateRating) netjes genest binnen dit Product-object? -
Wordt
@idgebruikt om losse blokken te koppelen als ze over hetzelfde product gaan?
2. Service + FAQ combinatie
-
Is de pagina primair duidelijk gericht op één service?
-
Sluit de FAQ direct aan op die service (en bevat die vragen die op de pagina zichtbaar zijn)?
-
Zijn de service-gegevens (naam, beschrijving, provider, areaServed) volledig en up-to-date?
3. FAQ schema zelf
-
Wordt
FAQPagealleen gebruikt voor vragen en antwoorden die door jou als beheerder geschreven zijn (dus geen open forum)? -
Zijn de antwoorden exact zo zichtbaar op de pagina als in de markup (geen verborgen content)?
4. Productgegevens
-
Is alle verplichte productinfo aanwezig: naam, beschrijving, merk, afbeelding, prijs, beschikbaarheid, SKU/GTIN?
-
Kloppen de waardes met wat er op de pagina zelf staat (prijs, voorraad, beschrijving)?
5. Reviews en ratings
-
Zijn reviews echte klantbeoordelingen en publiek zichtbaar op de pagina?
-
Wordt
aggregateRatinggecombineerd met minimaalreviewCountenratingValue?
6. Extra schema’s
-
Zijn er breadcrumbs of organisatie-schema’s toegevoegd? (mag los in aparte blokken).
-
Worden ze niet dubbel opgevoerd?
7. Richtlijnen en nuance
-
Wordt er in de tekst of instructie aangegeven dat Google rich snippets niet garandeert?
-
Wordt aangeraden om Rich Results Test of Search Console validatie te gebruiken?
⚡ Praktische tip
Je kunt je code altijd door de Rich Results Test halen. Daarmee zie je direct of Google de schema’s accepteert en of er waarschuwingen of fouten inzitten.