Kristian van Bockel – 14 februari 2013

De verschuiving van desktop naar mobiel is niet meer te ontkennen nu 90% van de consumenten dagelijks schakelt tussen verschillende apparaten. Met geoptimaliseerde campagnes wil Google AdWords het adverteerders makkelijker maken om in 1 campagne alle apparaten te targeten. Ofwel, marketing voor een wereld die constant online is.

Google AdWords Introducing Enhanced Campaigns

 

Alle apparaten targeten kon toch al?

De opties om alle apparaten vanuit 1 campagne te targeten bestond inderdaad al. Momenteel kan je via het tabblad campagne instellingen de apparaat targeting bepalen en kiezen voor zowel desktop, tablet als mobiel. Veel adverteerders maken nu echter 3 aparte campagnes aan; 1 gericht op desktops, 1 gericht op tablets en 1 gericht op smartphones. Op deze manier kan een campagne helemaal afgestemd worden op:

  • het apparaat
  • het zoekgedrag van de doelgroep (tijdstip, locatie en zoekwoorden)
  • de opbouw van de zoekresultaten
  • de concurrentiedruk (biedprijzen en posities)

Met de introductie van geoptimaliseerde campagnes is dit niet meer nodig. De introductie van geoptimaliseerde campagnes lijkt vooral gericht op het promoten van de mobiele advertentiemarkt en de uitgebreide mogelijkheden van Google AdWords. Met een toenemende mobiele consument is het voor Google natuurlijk prettig als de inkomstenbron (advertenties) met deze consument meebeweegt en advertentiebudgetten verschuiven van desktop naar mobiele apparaten.

Daarnaast maken “kleine” adverteerders weinig gebruik van de uitgebreide mogelijkheden die Google AdWords te bieden heeft, zoals advertentie extensies en de advertentieplanning. Bij het aanmaken van een geoptimaliseerde campagnes worden deze elementen promineter in beeld gebracht, zodat adverteerders hier beter en meer gebruik van maken.

Upgraden naar geoptimaliseerde campagnes

Ja, bij Google weten ze wat marketing is en dus kan je vanaf heden upgraden naar geoptimaliseerde campagnes. Halverwege 2013 worden alle campagnes automatisch (verplicht!) omgezet naar geoptimaliseerde campagnes. Hoogste tijd dus om de instellingen van je campagnes nader te bekijken.

Linkbuilding uitbesteden?
Nieuwe ValueTrack-parameters voor geoptimaliseerde campagnes
scrol to top