Leer Ad Rank begrijpen

In onze vorige blog hadden we het al over auctions in Adwords. Dat bieden hierin niet alles is vertelden we ook al en nu volgt de beloofde uitleg daarvan: Ad Rank. Het is een nevelig en lastig te begrijpen concept. Het is echter wel essentieel om te weten hoe Ad Rank werkt, hoe u deze hoog kunt krijgen en waarom u dat zou willen.

Wilt u het beheer van uw Adwords uitbesteden? Dan kunnen we hier in een gesprek natuurlijk nog dieper op ingaan. En dit is vaak ook nodig, omdat de kwaliteit van uw webpagina’s meeweegt in hoe uw Adwords advertentiecampagne presteert. Het optimaliseren van uw website kunnen we ook voor u verrichten, als u ons inschakelt voor uw SEO optimalisatie.

Ad Rank: wat is het?

Velen die aan ons het beheer van hun Adwords uitbesteden, stelden ons al die vraag: “Ad Rank, wat is dat dan?” Eigenlijk is het vrij simpel. Ad Rank is een systeem waarmee Google bekijkt hoe waardevol een advertentie voor een Google-gebruiker (= zoeker) is. Hoe waardevoller, hoe hoger de Ad Rank en hoe groter de kans dat uw advertentie goed zichtbaar wordt.

De Ad Rank wordt samengesteld uit 3 verschillende factoren. De Click Through Rate (CTR) is het belangrijkst. Deze score geeft aan hoe vaak mensen daadwerkelijk uw advertentie in Google aanklikken en naar uw website of webshop gaan. Hoe aantrekkelijker uw advertentie, hoe hoger uw CTR en hoe hoger ook uw Rank.

Daarna volgt relevantie: hoe relevant is de advertentie voor de zoekopdracht van de gebruiker? Door goed gebruik te maken van de informatie die u kwijt kunt bij de advertentie extensies, kunt u aan Google en een de Google-gebruiker nog duidelijker maken wat de relevantie is van uw geadverteerde dienst of product voor datgene waarnaar de gebruiker op zoek is. Ad Rank begrijpen is niet zo makkelijk als het lijkt.

Last but not least is er nog de kwaliteit van de pagina waar uw advertentie naar verwijst. De kwaliteit heeft niet alleen te maken met een goede SEO-optimalisatie, maar ook met bijvoorbeeld laadtijd en een (al dan niet) heldere structuur. Laadt uw pagina snel en kan de gebruiker snel en gemakkelijk vinden wat hij / zij zoekt, dan zal uw advertentie beloond worden met een hogere Ad Rank. Dingen als pop-ups, flash-applicaties en dergelijke vertragen een site en verlagen de ranking.

Ad-Rank: wat doet het?

Ad Rank wordt door Google gebruikt in twee processen: hoe zichtbaar uw advertentie is en het berekenen van de Cost Per Click (CPC) van uw advertenties. De CPC is de prijs die u betaalt per keer dat iemand op uw advertentie klikt. Het effect op allebei is tegenovergesteld: hoe hoger uw Ad Rank, hoe beter de advertentie zichtbaar zal zijn en hoe lager de CPC is. Dus met een hogere Ad Rank bent u beter te vinden, voor minder geld!

Hiermee probeert Google u te stimuleren om op een zo goed mogelijke manier uw advertenties te ontwerpen. Want daar bent u als adverteerder niet alleen beter mee gediend, maar ook de gebruiker heeft er meer aan. En als u als adverteerder blij bent en de gebruiker blij is, dan is Google blij.

Google Adwords uitbesteden voor maximale Ad Rank

Dit optimaliseren van Ad Rank is echter vrij lastig. Daarom zijn er veel mensen die hun Google Adwords uitbesteden aan Media de Boer. Wij dragen er dan zorg voor dat alle factoren die bijdragen aan maximaal rendement van uw advertentiecampagnes, optimaal zijn. Wilt u meer weten over Adwords uitbesteden aan Media de Boer? Neem gerust contact met ons op om te vragen naar de mogelijkheden of vraag meteen een offerte op maat aan.

Media de Boer is officieel Google partner en al onze medewerkers zijn gecertificeerd.