Zuiver je naam bij Google

Google plaatst websites met veel onnatuurlijke links (niet relevante links vanuit andere sites) op het strafbankje. Ze komen lager in de zoekresultaten. In 4 stappen kom je van de foute verwijzingen af.

Voor Google zijn verwijzingen vanuit andere sites naar jouw site belangrijk om je pagerank te bepalen. Seo-specialisten besteden veel tijd aan het vergaren van inkomende links. Niet iedereen doet dit even constructief en natuurlijk. Vandaar dat Google de laatste tijd flink bezig is met een grote schoonmaak. Websites met een onnatuurlijk linkprofiel (sites die zich in de ogen van Google belangrijker voordoen dan ze zijn) krijgen massaal te maken met devaluatie van links en zelfs flinke straffen met als gevolg weggevallen rankings. Opzet of niet, je wilt graag zo snel mogelijk weer terug in de zoekresultaten. Hoe doe je dit?

1. Hoe weet ik of ik een straf heb gekregen?

Ten eerste zal je waarschijnlijk in je statistieken een flinke afname in organisch verkeer hebben ontdekt. Als Google je een straf heeft gegeven voor een onnatuurlijk linkprofiel, dan zal dit via de Google Webmaster Tools-interface worden aangegeven. Dit bericht volgt vaak binnen een paar dagen, dus het kan zijn dat je de melding pas later ontvangt. Mocht je het bericht nou niet hebben ontvangen, dan kan er simpelweg een andere oorzaak zijn.

2. Identificeren van het probleem

Nu we weten dat het een straf van Google is, moeten we opzoek gaan naar de oorzaak. Begin met het opzetten van een Excel bestand, dit wordt de basis van het verdere onderzoek.

Ga vervolgens eens rustig zitten met de betrokken mensen om na te gaan of er geen slechte links zijn geregeld. Mocht je bijvoorbeeld links hebben gekocht, noteer deze dan absoluut in het Excel-bestand. Alle mogelijke aanknopingspunten zijn in deze fase belangrijk.

Hierna download je een .csv bestand met de links naar je website vanuit Google Webmaster Tools. Daarnaast is het handig om een lijst met verwijzende sites uit te draaien met een tool als MajesticSEO.

Nu hebben we een behoorlijk volledige lijst met websites die naar ons verwijzen. Nu is het zaak de rotte appels te zoeken, het is immers hoogst onwaarschijnlijk dat alle links fout zijn. De Google Webmaster Tools-uitdraai biedt weinig echte aanknopingspunten, dus vandaar dat ik meestal alle domeinen langsloop en probeer te ontdekken waar de link staat en of ik een reden kan vinden waarom dit een rotte appel zou zijn.

Waar je op wilt letten zijn de volgende zaken:

  • Sidewide links, veelal links op alle pagina’s en op posities die bezoekers vrijwel nooit gebruiken
  • Websites die kwalitatief zeer laag zijn
  • Verborgen links of teksten voor bezoekers
  • Veel websites die enorm op elkaar lijken, ofwel dezelfde teksten en onderwerpen.

De vraag die je je eigenlijk bij elke website dient te stellen is: “Zou mijn doelgroep hier zitten?” Zuiver je naam bij Google

Indien je verdachte links hebt kunnen ontdekken, markeer deze dan in het Excel bestand. De volgende stap is het bekijken of deze gemarkeerde domeinen daadwerkelijk gevaarlijk zijn. Hiervoor gebruik ik wederom MajesticSEO, check simpelweg de Citation Flow en Trust Flow van ieder domein. Wanneer je ziet dat een website een erg lage (0 tot 10) Trust Flow heeft, dan is de desbetreffende link waarschijnlijk een rotte appel.

In je volledige overzicht vanuit MajesticSEO dien je eigenlijk hetzelfde te herhalen. Echter zie je in dit overzicht enkele handige aanknopingspunten, zoals: Trust Flow, Matched Links, IP en Country Code.

Neem echt goed te tijd en afhankelijk van de grote van je website kan dit gemakkelijk enkele dagen in beslag nemen. Wees zeer doorgrondig, want je kunt door een foutieve uitvoering zelfs nog meer schade aanrichten.

3. Verwijderen van links en de Disavow Tool

OK, we hebben inmiddels een goed beeld van de mogelijke rotte appels. Zeker weten doe je het nooit, want Google geeft daar totaal geen duidelijkheid over. Desalniettemin, willen we nu stappen zetten om weer goedgekeurd te worden door Google.

Probeer nu contact te zoeken met de webmasters van de websites die je beschouwd als boosdoeners. Verzoek de webmasters vriendelijke tot het verwijderen van de link. Leg daarin uit waarom je verzoekt tot het verwijderen van de links.

Mocht het contacteren niet lukken, dan biedt Google een oplossing door de Google Disavow Tool. Via deze tool kun je tegen Google zeggen dat bepaalde links niet mee mogen tellen voor het uiteindelijk bepalen van rankings. Door het eenvoudig uploaden van een .txt bestand kun je specifieke pagina’s of volledige domeinen uitsluiten. Wees enorm voorzichtig met wat je hier communiceert met Google, want zodra je een domein uitsluit betekent dit ook dat deze geen kracht meer doorstuurt naar jouw website. Wat je wilt voorkomen is dat je goede websites uitsluit, waardoor je onnodige schade oploopt.

4. Verzoek tot heroverweging

Nu heb je alle stappen doorlopen om het onnatuurlijke linkprofiel op te schonen. De laatste stap is een verzoek tot heroverweging in te dienen bij Google. Neem de tijd voor het beschrijven van de stappen die je hebt ondernomen en argumentatie waarom Google je website weer goed zou kunnen keuren. Wees vriendelijk en uitvoerig, want dit bericht komt daadwerkelijk bij een medewerker van Google terecht die vervolgens beoordeelt of de straf wordt opgeheven.

Zodra je het verzoek hebt ingediend is er weinig meer dat je kunt doen. Het kan enkele dagen tot zelfs weken duren voordat je bericht krijgt van Google. Het heeft geen zin om een herinnering te sturen. Besteed in de tussentijd aandacht aan je website om deze te verbeteren.

Zodra je bericht krijgt weet je of de straf is opgeheven, indien dit niet het geval is dan begin het proces weer van vooraf aan. Mocht de straf opgeheven zijn dan kan het nog een paar uur of dagen duren voordat je weer voorzichtig verschijnt. Je website moet zich echt weer in de resultaten bewijzen, dus het kan zijn dat je niet direct op je oude niveau terecht komt.

Mocht je er niet uitkomen, dan is het sterk aan te raden om er een expert bij te halen. Ga in alle gevallen voorzichtig te werk, want dit is een serieuze klus en niet zonder gevaar.

Follow @ralphwolbrink

Dit artikel is geschreven door
Ralph Wolbrink.

Lid van het Sprout Expertpanel

Zo werd Lego groot
Belangrijke wijzigingen in de Algemene voorwaarden van AdWords