Welke social media verhogen je omzet?

Social media kunnen een toegevoegde waarde hebben voor je webwinkel. Je kan er extra bezoekers mee trekken en daardoor extra omzet. Maar hoe weet je nou hoeveel invloed de sociale netwerksites op je verkoop hebben? Webwinkel 3tailer worstelde ook met die vraag en ontwikkelde een handige tool: AddShoppers.
Veel webwinkeliers hebben langzaam maar zeker de eerste stappen gezet in de wondere wereld van social media, een uitgelezen kans om jezelf online te promoten. Er zijn wat extra bezoekers via Twitter, Facebook, Hyves en LinkedIn binnen gedruppeld en je merkt langzaamaan dat ook de omzet is toegenomen. Prachtig nieuws natuurlijk, maar hoe weet je nou welke verkopen dankzij Twitter tot stand zijn gekomen en wat voor invloed Facebook heeft op de conversie?

Conversie door social media volgen

Of zoals Jon West, oprichter van 3tailer, het zegt: “We wisten de waarde niet van elke Facebook-link of tweet.” En dus werd er door het bedrijf gewerkt aan AddShoppers.com, een social sharing-platform met analytics-tools om de conversie te volgen. Met de tool kunnen webwinkeliers de widget op hun productpagina’s zo aanpassen om welke deelbuttons dan ook te volgen. Hierdoor is het niet alleen mogelijk om te zien hoe vaak elk product is gedeeld en hoe het is gedeeld, maar ook in hoeverre het delen op die bepaalde manier de verkoop beïnvloedt. “Zo kan je uiteindelijk zien of Facebook meer omzet genereert of dat het juist door Twitter komt.”

Klikken op verkorte urls
AddShoppers gebruikt hiervoor hun eigen url-verkorter, Shop.pe. West denkt dat deze beter werkt voor webwinkeliers dan alle andere verkorters. Twitter-gebruikers zullen de link namelijk linken aan een product of webwinkel. “Normaal, als mensen links als die van bit.ly zien op Twitter, hebben ze geen idee waar ze op klikken. Shop.pe is dus bedoeld voor webwinkeliers.”

Actief delende klant belonen
Door een stukje code op de bestelpagina van de webwinkelier te plaatsen worden de verkopen die van de AddShopper-links komen getrackt. Hierdoor weet de webwinkelier precies welke social-sharing tools hebben geleid tot de verkopen. Mooie bijkomstigheid is ook dat de webwinkelier kan inzien welke klant het meest linkjes deelt en de meeste invloed heeft op de conversie. Hij kan er dan voor kiezen om deze klant extra in het zonnetje te zetten, door bijvoorbeeld een korting aan te bieden. In de hoop natuurlijk dat die klant daar weer over gaat twitteren. Welke social media verhogen je omzet. Lees gauw meer.

AddShoppers is gratis en heeft al 50.000 dollar opgehaald met particuliere investeringen. West verwacht nog eens zo’n 300.000 dollar op te halen de komende maanden en heeft al ideeën om geld te verdienen met z’n dienst.

Bron: http://www.webwinkelweblog.nl/

Hoe versla je als mkb-er grote bedrijven met Adwords?
Stop met je social mediastrategie
scrol to top