Hoe zet je Google AdWords succesvol in? 

Van bedrijven die wij spreken horen we regelmatig verhalen over het inzetten van Google AdWords, maar dat het niks heeft opgeleverd. Wij zijn er echter van overtuigd dat het in vele gevallen wél had kunnen werken, mits het op de juiste manier was ingestoken. Dat is de reden waarom ik in een serie van drie Sprout blogs de juiste inzet van Google AdWords wil toelichten. In deel één een introductie in Google AdWords.

Sprout-expert Ralph Wolbrink maakt je wegwijs

AdWords sinds 2000
Op 23 oktober 2000 bracht Google het revolutionaire Google AdWords systeem naar de markt. Op dat moment werden er 20 miljoen zoekopdrachten per dag gedaan op Google.com. Om dat even in perspectief te zien, momenteel worden er op Google dagelijks 1 miljard zoekopdrachten ingevoerd. In 2002 ging Google AdWords van een CPM (prijs per 1000 vertoningen) naar een CPC (kosten per klik) model. Inmiddels is maar liefst 96% van de omzet van Google wordt verdiend met advertenties.

Tips voor succes met Google AdWords

Uitsluitingszoekwoorden

Zorg dat je altijd gebruik maakt van uitsluitingszoekwoorden. Hierdoor blijven je marketing campagnes relevant.

Adverteren via de Amerikaanse zoekmachine.

Kwaliteit
Google is dus bijzonder afhankelijk van advertenties en dus ook van het AdWords systeem. Dit betekend natuurlijk ook dat het handhaven van kwaliteit voor gebruikers van Google en Google AdWords enorm belangrijk is. Hier hebben we gelijk het meest essentiële onderdeel van het slagen of falen van een campagne te pakken. Relevantie is de sleutel tot succes en hoe je dit doet zullen we in deel 2 van deze serie verder behandelen.

Om even terug te komen op relevantie, voor Google is dat een relevante advertentie bij elke specifieke zoekopdracht. Als iemand zoekt op “laptop kopen” en klikt op een advertentie en vervolgens beland op een pagina over televisies dan kun je je voorstellen dat dit een slechte gebruikerservaring is. Als dit structureel zou zijn, dan gaan mensen naar alternatieven zoeken en Google verlaten. 

Om dit te ondervangen heeft Google een formule ontwikkeld waarmee de relevantie van een advertentie wordt bepaald. Hierbij wordt gekeken naar het zoekwoord, de advertentie en de landingspagina. Door hier een waarde aan te hangen, de Quality Score, en deze mee te nemen in het veiling model beloond Google relevante advertenties en wordt de kwaliteit van de zoekmachine gewaarborgd.

Onderstaande video geeft een goede uitleg over de Quality Score en waarom dit belangrijk is.
De veiling
Eerder in dit blog noemde ik het veiling model van Google AdWords al. Wat veel mensen nog weleens ten onrechte denken is dat diegene met de grootste portemonnee de hoogste positie heeft. Nu is dat niet geheel onwaar, want je hebt immers geld nodig om te adverteren, maar in AdWords is het niet zo dat de hoogste bieder ook automatisch de beste positie heeft. Ook dit komt weer door de kwaliteitscheck die Google doorvoert.

Op een resultatenpagina na een zoekopdracht zijn een beperkt aantal posities aan advertenties te vergeven. Logischerwijs krijgt in de regel de bovenste advertentie meer klikken dan een advertentie onderaan de pagina. Om te bepalen welke advertentie waar komt te staan heeft Google de AdRank ontwikkeld. Deze formule is niet bijzonder moeilijk, maar heeft erg veel gevolgen voor de resultaten van een campagne.

De AdRank formule is als volgt: Quality Score x CPC bieding = AdRank. Oftewel hoe relevant is jouw advertentie én hoeveel ben je bereid te betalen voor een klik. Door deze formule te hanteren kan Google dus iemand die minder biedt, maar relevanter is, boven iemand plaatsen die meer geld over heeft voor een klik.
In het volgende deel van deze mini serie zal ik het opzetten van een campagne behandelen. Het laatste blog zal in teken staan van optimaliseren en uitbouwen van Google AdWords campagnes.

Follow @ralphwolbrink

Dit artikel is geschreven door
Ralph Wolbrink.

Lid van het Sprout Expertpanel

Google duikt dieper in robots
Trends voor 2014 (3): financiering wordt socialer