Spring op de social media boot

Mis de boot van social media niet, spring er vandaag nog op. Dat is het advies van Marieke Moerdijk, voorlichter van de ME/CVS-Stichting. Sinds mei haalt de stichting via internet geld binnen voor een televisiedocumentaire. Ruim 3 maanden later staat de teller op € 2.900.

Vijfde interview in de serie ‘de patiëntenorganisatie als ondernemer’

Doneren via internet

De tijd van bedelbrieven sturen is voorbij, mensen willen zelf in actie komen. Dat is de ervaring van Marieke Moerdijk, voorlichter bij de ME/CVS-Stichting. Het is ook één van de redenen dat de stichting meedoet aan een pilot van Mobillion om via internet mensen te mobiliseren en geld binnen te halen. Via www.herken-je-me.igive.nu kan iedereen een bedrag doneren of een actie starten. Marijke Moerdijk, voorlichter van de stichting: “We willen 50.000 euro binnenhalen om een documentaire te laten maken over ME/CVS. Dat geld hadden we eerst aangevraagd bij een fonds, maar die aanvraag is afgewezen. Nu proberen we het zo.”

Subsidie gehalveerd
Vanaf 2012 wordt de structurele subsidie van de ME/CVS-Stichting meer dan gehalveerd. “We realiseren ons al langere tijd dat we commerciëler en creatiever moeten denken om te kunnen voortbestaan. Dat is des te belangrijker nu de subsidie wegvalt, maar ook des te moeilijker.  Als je minder geld hebt, heb je minder mensen om activiteiten op te zetten. Het is een vicieuze cirkel waar je niet in terecht wilt komen.” In Nederland zijn ongeveer 35.000 mensen met het Chronisch Vermoeidheid syndroom (ME/CVS). De stichting zet zich ervoor in dat de oorzaak van deze ziekte wordt achterhaald en dat er goede behandeling komt.

Pluspunten
Op de landelijke ME-dag op 12 mei 2011 is de ME/CVS-Stichting gestart met een online fondsenwervingsactie. “We hebben een I-Give tool gemaakt zodat mensen via internet geld kunnen doneren. Die eerste dag hebben we meteen veel geld binnengehaald via familie en vrienden van patiënten en via onze donateurs en vrijwilligers. Je ziet dat mensen via Twitter en Facebook elkaar attenderen op deze actie.” Nog een voordeel: “Je bereikt met weinig geld veel mensen. Niet dat het gratis is, mijn uren zitten erin en er zijn ook kosten om bijvoorbeeld een widget te maken. Maar het is veel goedkoper dan print.”

24 uur per dag
En de nadelen? “Je moet er eigenlijk 24 uur per dag mee bezig zijn”, vertelt Marieke. “Wij zagen dat de donaties na 12 mei meteen sterk terugliepen. Je moet er dan bovenop zitten om de actie onder de aandacht te houden. Maar ik werk zelf twee dagen per week. Daarom werken we samen met vrijwilligers die online actief zijn. Ze geven ons tips en goede ideeën. Vrijwilligers zijn ons heel dierbaar maar vaak zijn ze zelf patiënt. Daardoor ontbreekt de continuïteit die je wel nodig hebt.”

Media de Boer is gespecialiseerd in sociale media voor bedrijven. Vraag via onze website naar de mogelijkheden.

social media boot


Gebruik van Twitter en Facebook stijgt in digitaal kwakkelend België
Hoe versla je als mkb-er grote bedrijven met Adwords?
scrol to top