PostNL kijkt naar drone

Ondernemersnieuws vandaag: ontzie MKB’er bij duur ontslag, betalen via Facebook bij KLM en Arnoud Haverlag (ex-Marvia) test drone voor PostNL.

1. ‘Kleine onderneming ontzien bij ontslag’

Online marketing Bedrijven met minder dan 25 werknemers moeten worden ontzien bij de verandering van het ontslagrecht. Daarop heeft een ruime meerderheid van de Tweede Kamer gisteren aangedrongen bij de behandeling van een wetsvoorstel van minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken om de arbeidsmarkt te hervormen. De Kamer wil dat MKB’ers voorlopig een veel lagere ontslagvergoeding mogen betalen dan grotere ondernemingen. De ontslagvergoeding wordt in de toekomstige Wet Werk en Zekerheid beperkt tot maximaal 75.000 euro, maar dat bedrag kan voor veel kleinere bedrijven een groot probleem vormen.

2. Betalen via Facebook bij KLM

KLM is goed bezig met social media. Nu heeft als eerste airline ter wereld een betaalmethode ontwikkeld die betalen via social media mogelijk maakt. Klanten die via Facebook of Twitter een vlucht boeken of omboeken, een lekkerdere stoel reserveren of bijvoorbeeld extra bagage regelen, kunnen nu ook via deze kanalen betalen. Daarvoor sluist KLM ze met een persoonlijk tegenbericht naar een betaalpagina, waar keus is uit de gebruikelijke opties. Klanten regelden de extra services al via social media, maar de betaling verliep telefonisch.

3. PostNL kijkt ook naar drone

Arnoud Haverlag, ooit Sprout Challenger met Marvia, kijkt voor PostNL de mogelijkheden om drones in te zetten om pakketten te bezorgen. ‘Jons Janssens en ik zijn als ondernemers binnen PostNL actief om zoveel mogelijk inzicht te geven wat er allemaal in de wereld gebeurt, qua trends en innovatie. Of ze daadwerkelijk besluiten iets te doen met de ideeën over innovaties die wij zien en in kaart brengen, is daarna maar de vraag of zal de markt de uitkomst van moeten afwachten.’ Haverlag liet op het Retail Cross Media Summit een foto van een vliegende drone zien. “Die is niet gefotoshopt”, vertelde hij daarbij volgens Retailnews. Haverlag verkocht Marvia, voor het online maken van reclamemateriaal, in 2012 aan PostNL, waar hij sindsdien als entrepreneur in residence is.

4. E-boek in de lift

Polare ondervond het aan den lijve: het papieren boek is op zijn retour, meldt marktonderzoeker GfK. Vorig jaar werden 39,3 miljoen papieren boeken verkocht, zo’n 10% minder dan in 2012. De omzet daalde daarbij met 6,6 procent tot 508,7 miljoen euro. E-boeken zitten juist flink in de lift: hiervan werden er met een totaal van 1,7 miljoen zo’n 500.000 meer aan de man gebracht. Dat komt neer op een verkoopsprong van dik 40 procent. Het slechte nieuws: de omzet uit e-boeken is met 16,6 miljoen euro nog altijd peanuts.

5. Rechtenstudenten adviseren startups

Goed idee: 10 rechtenstudenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA) adviseren gedurende een half jaar Amsterdamse technologiestartups. De uitblinkers bieden kosteloos juridische hulp op het terrein van het informatierecht, in het kader van het praktijkvak Clinic Technologie, Media Communicatie. Gevestigde kantoren als als Kennedy van der Laan, NautaDutilh, Stibbe en SOLV Advocaten doen mee aan het initiatief, waarin de gemeente Amsterdam subsidie steekt. Met het aanbieden van de Clinic loopt de UvA voorop binnen Europa; in de Verenigde Staten zijn Law Clinics al langer onderdeel van het curriculum. Andere Europese universiteiten hebben al interesse getoond om eenzelfde vak op te zetten.

6. Startup komt met wisselkantoor voor Bitcoins

Startup Creel komt met een online wisselkantoor voor virtuele valuta. Het gaat bijvoorbeeld om bitcoins, maar ook geld dat kan worden gebruikt in games, couponcodes en spaarpunten is om te zetten in andere valuta. Volgens het bedrijf is het voor het eerst dat deze virtuele goederen voor elkaar kunnen worden ingewisseld. Uitgevers van virtuele valuta moeten zich zelf aansluiten bij de marktplaats. Wie vervolgens iets verkoopt via Creel betaalt geen transactiekosten. Het systeem wordt deze week gedemonstreerd in Amsterdam. Wanneer Creel daadwerkelijk beschikbaar wordt voor consumenten is nog niet duidelijk.

7. En dan dit: Virgin grondstewardessen aan de Google Glass

Richard Bransons Virgin Atlantic laat zijn grondstewardessen zes weken proefdraaien met Google Glass en een Sony Smartwatch. Die combinatie stelt ze in staat met een blik allerlei informatie over een passagier bij de hand te hebben, zodra die uit de limousine stapt. OP dat moment kan het inchecken al beginnen. De verwennerij is voorlopig alleen gericht op klanten van de bestbetalende categorie.

Tot zover de Sprout update van donderdag 13 februari. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips tricks, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief

Follow @philipbueters

door Philip Bueters