Sociale media en netwerken: een beetje groei, zonder meer

J-P De Clerck (Marketing consulent)
Cijfers en feiten,

Toen ik als Belg (dat staat toch op mijn identiteitskaart) startte met bloggen op Marketingfacts, was het vooral de bedoeling dat ik zou berichten over wat er in mijn geboorteland zoal gebeurde. In de praktijk kwam daar tot nu toe vrij weinig van in huis. Ik ben niet echt iemand die zich associeert met land, volk of taal en voel me eigenlijk zowat overal thuis. Onlangs zei ik in een discussie met een zogeheten Nederbelg nog dat ik eerder een ‘Belgolatinonederbritmeridiaanfries’ ben (ja, ja, ik houd van Fryslân). Deze onbelangrijke mijmeringen terzijde gelaten: hier is eens wat nieuws uit Belgenland, meer bepaald over het gebruik van sociale media en het (mobiele) Web.

Gebruik van Twitter en Facebook stijgt en de bron van al deze bevindingen is de digimeter van het zogeheten IBBT, dat staat voor “Interdisciplinair Instituut voor BreedBand-Technologie”. Voor de goede orde: het IBBT ondervroeg Vlamingen en naar het schijnt zijn die iets meer actief met digitale toestanden dan hun anderstalige landgenoten. Maar laat het ons over Belgen hebben, het is zo al moeilijk genoeg, toch? OK, OK, genoeg inleiding, hier zijn de cijfertjes.

Gebruik van Twitter en Facebook stijgt en ook in België zijn sociale netwerksites niet onbekend. Waar Nederland Hyves heeft, heeft België al eeuwen Netlog, dat niet te vergelijken is met Hyves. En natuurlijk kennen we ook Facebook. 52% van de Vlamingen schijnt nu een account op de koning der sociale netwerken te hebben. Dat is een groei maar niet meteen een record. Ook het gebruik van Twitter is gestegen met nu al 8% van de Vlamingen (of Belgen of whatever), allemaal volgens het onderzoek althans. Niet echt indrukwekkend maar toch ook hier groei. Vreemd genoeg kennen de meeste andere sociale netwerken en media een stagnatie en hier en daar een achteruitgang. Zelfs het gebruik van LinkedIn zit niet in stijgende lijn, zegt het IBBT. Tot nu toe geen Nederlandse toestanden dus en meteen koren op de molen van trage Belgische bedrijven om toch maar niet te veel met sociale media te doen, behalve dan misschien advertenties op Facebook kopen.

De mobiele revolutie: niet in België

Terwijl het Gebruik van Twitter en Facebook stijgt het mobiele Web zowat overal pijlsnel groeit, laat uw gemiddelde zuiderbuur volgens de studie van het IBBT voorlopig de internationale trends nog wat aan zich voorbijgaan. 64% van de respondenten heeft wel een laptop (en die is toch ook wel wat mobiel, niet?) maar op het vlak van smartphones (11%) en netbooks of tablets (9%, jammer genoeg heeft de studie beiden niet gescheiden wat nuttiger was geweest) is het een beetje kwakkelen. Het zal je dan ook niet verwonderen dat slechts 15% van de respondenten over een mobiel data-abonnement beschikt. Surfen doet de Vlaming wel met 85% van de bevolking die ondertussen een Internetaansluiting heeft.

Wat de respondenten precies op Internet doen en over welke digitale apparaten ze nog allemaal beschikken, laat ik u graag zelf ontdekken op de website van het IBBT in het persbericht (PDF).

Naar de redenen van de achterstand op verschillende technologische vlakken is het ondertussen raden al zullen bepaalde marktstructuren, ondermeer op het vlak van de telco’s, en het feit dat het IBBT geen bedrijf is en het zich kan veroorloven om belangloze en relatief brede studies op te zetten, allicht een rol spelen. Over de methodologie kan ik niet meteen veel zeggen maar die ziet er degelijk uit, voor zover ik ze ken uiteraard. De rest laat ik over aan de sociologen, demagogen en geliefde lezers, u dus.

Uw toegenegen Belgolatinonederbritmeridiaanfries

Interesse in social media voor uw bedrijf? Vraag vrijblijvend een offerte aan via onze website.

Social media vaker ingezet als recruteringstool
Spring op de social media boot