Valt er nog te vernieuwen in de horeca?

De ondernemer is het brein achter de oestermeisjes

Inmiddels laat hij de modellen Meisjes met Smaak andere versnaperingen serveren tijdens feestjes

Ze lijken sexy, maar zijn eerder stoer en lief. In goed uitgeruste outfits lopen ze rond op evenementen en openen glimlachend honderden oesters. Of ze spuiten macarons, ontkurken champagne, scheppen bolletjes ijs en snijden pata negra. Alles met een leuk praatje, passie voor lekker eten én niet te veel decolleté: “We willen op evenementen vooral de vrouwen voor ons winnen.”

Het mobiele horecaconcept komt van Roderik Kuijpers (37). In het restaurant Verheyden van zijn ouders, destijds bekend om zijn oesters, trainde hij studentes van de Arnhemse Kunstacademie om elegant oesters te openen. Hij stak de dames in zijn zelfontworpen oesterriemen en stuurde ze op pad. Het bleek een gouden formule: twaalf jaar later telt het bedrijf achttien verschillende ‘Meisjes Met Smaak’-concepten.

Kuijpers zelf draagt een vaalzwarte skinny spijkerbroek op kantoor in Amsterdam. Pluizige pijpenkrullen bungelen op zijn voorhoofd. Voor een baas heeft hij nooit gewerkt. Eerst hielp hij mee in de vele eigen zaken van zijn ouders en vanaf zijn tweeëntwintigste “leende hij zich suf” als ondernemer.

Wie: Roderik Kuijpers (37)
Omzet: Tussen 500.000 en 1 miljoen
Personeel: 5 kantoormedewerkers, 30-60 meisjes
Sinds: 2001
Ambitie: Met honderden meisjes verder groeien in Duitsland, België en Zwitserland

De jonge Kuijpers begon een verhuurbedrijf van designmeubilair en bouwde een ‘dichtgetimmerde tv-Chinees’ om tot de in 2006 ‘Best New Bar Design’ winnende Bar Florian in Arnhem. “Ik denk altijd in plaatjes”, verklaart hij. Voor Oestermeisje was lenen niet nodig. Via zijn ouders’ restaurant Verheyden deed Kuipers al aan catering en dus had hij al veel benodigde spullen.

Copycats

Toen andere bedrijfjes een paar jaar later plotseling oestermeisjes aanboden, was Kuijpers eerst verontwaardigd. “Het was een soort oesteroorlog. Mensen adverteerden met ‘oestermeisje’ en namen bijna dezelfde domeinnaam. Ik maakte me daar op een gegeven moment drukker om dan waar ik zelf mee bezig was.”
Inmiddels is Kuijpers vooral trots dat oestermeisje een ‘soort verbasterd zelfstandig naamwoord’ is geworden. Hij focust op kwaliteit door zijn meisjes streng te selecteren en trainen en bouwt onder de nieuwe bedrijfsnaam Meisjes Met Smaak onverstoord verder aan originele concepten. “Aan koffie ga ik bijvoorbeeld niet meer beginnen. Dat is al zó booming.”

Sommige meisjes worden geboren uit Kuijpers één jaar oude consultancybureau Kuijpers Co. Zo stelde hij bij Coca Cola eens de plastic festivalglazen aan de kaak en even later rolden zijn meisjes een gigantische, bubbelende Colafles over het Solar-festival, vol ijskoude miniflesjes in een thermohoesje. Nieuwste aanwinst is het bitterballenmeisje: “Ik zei tegen De Bourgondiër dat hun bitterballen heerlijk waren, maar dat de marketing er gewoon niet uitzag.”
Afgelopen jaar introduceerde Kuijpers zijn meisjes in België, Duitsland, Milaan en Zwitserland. De uitnodigingen voor buitenlandse evenementen volgen elkaar nu snel op. Alleen in Frankrijk ging het minder soepel. “Ze zijn daar zó chauvinistisch”, legt Kuijpers uit. “Voor Fransen horen oesters gewoon op een schaal ijs. Ze wilden elke handeling dus eerst heel precies zien en werden dan pas enthousiast.”


Dit artikel komt uit Sprout Magazine. Abonnement?

Even twijfelde Kuijpers of hij Oestermeisje nog bijzonder genoeg vond. Na topjaar 2011 viel de omzet van 2012 tegen. Maar toen hij bij de opening van het Rijksmuseum weer eens met zijn meisjes mee ging, werd hij overladen met positieve reacties. “Kennelijk zijn we ook in Nederland nog steeds verrassend”, vertelt Kuijpers verbaasd. “Als typisch ‘extraatje’ voelen we de crisis. En misschien prijsden we onszelf de markt uit, met riemen van RVS en altijd de mooiste auto’s.”

Meer focus en succes

Kuijpers heeft Bar Florian en het meubelverhuurbedrijf inmiddels verkocht. Meer focus is hoognodig, bekent hij. “Als ondernemer ben ik eigenlijk maar voor twintig procent geschikt. Ik begin van alles, maar ben vervolgens altijd bezig met balletjes in de lucht houden en brandjes blussen.” Daarom zoekt hij nu een partner voor al het georganiseer en wil hij graag tien keer zo groot worden. “Dan kan ik ook voor kleine taakjes mensen inhuren.”