Rank Tracker handleiding 2018

Powersuite rank tracker handleiding 2018

Monitor zoekwoord posities in verschillende zoekmachines

Inhoudsopgave Rank tracker 2018

Stap 1: Selecteer de juiste zoekmachine.

Stap 2: Zoekwoorden aan pagina's koppelen

Stap 3: Tracking van Universal Search-resultaten instellen.

Stap 4: Voeg je concurrenten toe.

Stap 5: Stel je voorkeuren in

Stap 6: Check je posities

Om te beginnen moeten we eerst de juiste zoekmachines selecteren. Voordat je de zoekmachines in gaat stellen is het dus belangrijk dat je weet welke doelgroep je wilt bereiken. Google.com, Yahoo.com en Bing.com zijn de beste keuze wanneer je internationale bezoekers wilt trekken.

Bevind je doelgroep zich in een specefiek gebied of land dan moet je eerst de belangrijkste zoekmachines per locaie vinden en deze vervolgens instellen in Rank tracker.

Stap 1: Selecteer de juiste zoekmachine

Hoe doe je dit?

Voer Rank Tracker uit en open uw project.
Ga naar Voorkeuren -> Zoekmachines met voorkeur en selecteer uw doelzoekmachines in de lijst met meer dan 300 ondersteunde zoekmachines.

De juiste zoekmachines instellen met rank tracker 2018


How-to: Set up your target SEs. Run Rank Tracker and open your project. Go to Preferences -> Preferred Search Engines and select your target search engines from the list of over 300 supported ones.

Zoekwoorden aan landingspagina’s koppelen


Basically, a point of arrival is a page that you’d like your site’s guests to ‘arrive’ on — and a page you’d jump at the chance to rank in indexed lists for a given term. You can scarcely have one and a similar page enhanced for every one

Stap 2: Koppel uw zoekwoorden aan pagina's.

Selecteer in Rank Tracker het trefwoord of de zoekwoorden waarvoor u een bepaalde pagina optimaliseert, klik op de rechtermuisknop en klik op Geselecteerde zoekwoorden koppelen aan lndingspagina / URL’s.

Tip:

Kijk of een van uw pagina’s al op uw zoekwoorden staat. Als een van de pagina’s van uw site al gerangschikt staat voor een bepaald zoekwoord, is het misschien een goed idee om aan de inhoud van die pagina te werken in plaats van te proberen een geheel nieuwe pagina te rangschikken. Nadat u een rangschikkingscontrole in Rank Tracker heeft uitgevoerd, controleert u of sommige van uw pagina’s al voor sommige termen zijn gerangschikt – en blijf deze optimaliseren om ze naar de top te halen.

De posities van je site in Universal Search-resultaten


Als je de posities van je site in Universal Search-resultaten, zoals Places, Video’s of afbeeldingen, samen met de organische vermeldingen wilt bijhouden, kun je dit aangeven in de instellingen van Rank Tracker.

Stap 3: de tracking van Universal Search-resultaten instellen

Stap 4: Concurrenten toevoegen

Samen met de posities van je eigen site, wil je waarschijnlijk de zoekwoordposities van concurrenten volgen – zodat je precies kunt zien hoe je eigen zoekwoordposities zich verhouden tot die van de concurrent en hoe de ranglijsten van je online rivalen in de loop van de tijd veranderen.

Geef de URL’s van je concurrenten op. Ga naar Instellingen> Concurrenten in Rank Tracker, druk op om een ​​concurrent toe te voegen en vul de gegevens van de concurrent in.

Concurrenten toevoegen met rank tracker



 

Geef de URL’s van je concurrenten op. Ga naar Instellingen> Concurrenten in Rank Tracker, druk op om een ​​concurrent toe te voegen en vul de gegevens van de concurrent in.

Positie check precisie


Ga naar instellingen> Positie check precisie en geef aan of je meerdere resultaten per zoekwoord wilt bijhouden. Hier kun je ook het aantal resultaten instellen (per zoekopdracht) dat je wilt controleren.

Stap 5: Stel je voorkeuren in

Positie check precisie

Hier kun je instellen hoeveel resultaten van zoekmachines je wilt controleren en welke methoden je hiervoor wilt gebruiken.

Ga naar instellingen> Positie check precisie en geef aan of je meerdere resultaten per zoekwoord wilt bijhouden. Hier kun je ook het aantal resultaten instellen (per zoekopdracht) dat je wilt controleren.

Stap 6: Check je posities

Posities checken

Je ziet straks een voortgangsgrafiek in de loop van de tijd verandert deze (hopelijk omhoog) om zo je ranking groei visuele vorm te geven.

Check je zoekwoord posities


Klik in de Rank Tracker-werkruimte om de posities van uw site in uw doelzoekmachines bij te werken. Nadat u uw posities meer dan eens hebt gecontroleerd, ziet u een verschilwaarde die is berekend om uw voortgang in de rangorde te weerspiegelen.

Tip:

Pas de zoekveiligheidsinstellingen aan.

Zoals je waarschijnlijk weet, kunnen zoekmachines gevoelig zijn voor geautomatiseerde verzoeken. CAPTCHA’s gebruiken af ​​en toe zelfs blokades voor IP’s om te voorkomen dat hun servers overbelast raken met zoekopdrachten die door robots worden verzonden.

In Instellingen> Zoek Veiligheidsinstellingen vindt je een aantal voorkeuren die je kunnen helpen rank tracker veilig te gebruiken

Seo handleiding 2018

Inhoudsopgave

Seo handleiding 2018

  Meta omschrijving

  Zoekwoorden bepalen

  Seo vriendelijke urls 

  Linkbuilding

  Analyseren (meten is weten)

  Conversie optimalisatie

seo handleiding

SEO handleiding Stap 1 – Bepaal de juiste zoekwoorden

Het succes van je website valt en staat met het gebruik van de juiste zoekwoorden. Zoekwoorden zijn de woorden die mensen intikken in zoekmachines als Google. Weet je welke zoekwoorden mensen gebruiken dan kun je hier specifieke pagina’s op je website aan wijden. Elk van deze pagina’s dingt met zijn eigen zoekwoordcombinatie mee naar een hoge positie in Google.

Als je weet dat liefst 70% van de internetters niet verder kijkt dan de eerste vier zoekresultaten (en daarna opnieuw zoekt) loop je heel veel gratis bezoekers mis als je niet in die top 4 staat. Zoekwoorden, een voorbeeld:
Stel, je staat op het punt een nieuw huis te kopen en je oriënteert je op een nieuwe hypotheek. Met welke woorden zoek je dan in Google? De kans is groot dat dit in elk geval is: “hypotheek afsluiten”

Ben je nou die hypotheekverstrekker die graag gevonden wordt? dan is het van belang dat je een pagina inricht op je website die je toewijst aan de zoekwoordcombinatie hypotheek afsluiten. Hoe doe je dit? Stop de zoekwoorden in:
de titel

  • de url
  • de meta tag description
  • tussenkopjes
  • de naam van de afbeelding

Zoekmachine Google hecht daarnaast veel waarde aan een ankertekst. Dit is het gedeelte van een zin dat de link bevat. Hoe relevanter deze is, hoe hoger Google hem aanschrijft. Doe dit ook voor andere combinaties, zoals ‘goede hypotheek’ of ‘hypoheekadvies + je vestigingsplaats’ etc. Kies de woorden die mensen waarschijnlijk intikken in Google en wijd steeds een pagina op je website aan een combinatie. Met elk van deze pagina‟s ding je nu – bij hun eigen zoekopdracht – mee naar een hoge positie in Google.

Zoekwoorden achterhalen met gezond verstand

Geschikte zoekwoorden kun je achterhalen met tools, maar met gezond verstand kom je ook een heel eind. Ben je bijvoorbeeld autodealer en tikt iemand ‘BMW’ dan heeft Google de keuze uit miljoenen, zoniet miljarden websites. Tikt iemand ‘tweedehands BMW Amsterdam’ dan zijn het er waarschijnlijk maar enkelen, en komt de lezer bij jou uit. De kans dat een potentiële koper deze woorden intikt is best groot – helemaal als je er ook nog het typenummer aan toevoegt – dus het is interessant op deze combinatie hoog te scoren in Google.

Een eerste stap om zoekwoorden te achterhalen is logisch nadenken. De meeste Google-gebruikers tikken per zoekopdracht 2 a 3 zoekwoorden in. Brainstorm dus op logische combinaties van 2 a 3 woorden. Als restaurant in Alkmaar wil je bijvoorbeeld hoog scoren op:

  • restaurant Alkmaar
  • uit eten Alkmaar
  • Italiaans restaurant Alkmaar
  • De naam van je restaurant + Alkmaar

Dit zijn dus de woorden die mensen intikken als ze je restaurant niet kennen. Sla alle woorden op in een document, bijvoorbeeld een Excel-sheet en breid de lijst uit met deze tips:

  • Verplaats je in je doelgroep en bedenk termen om jouw product of dienst te omschrijven.
  • Vraag aan kennissen en collega‟s wat zij zouden intikken om op jouw website terecht te komen
  • Raadpleeg vakbladen, kranten en magazines en onderstreep interessante gerelateerde woorden en woordgroepen.
  • Luister goed naar je klanten en bestudeer mailtjes met vragen
  • Gebruik synoniemen en uitbreidingen
  • Houd rekening met locatie: restaurant Alkmaar, brasserie Alkmaar
  • Denk aan prijs: voordelig uit eten, exclusief eten, betaalbaar lunchen
  • En soort: Italiaans eten, Franse kaart etc

In de volgende stap kun je de lijst aanvullen met zoekwoorden uit zogenaamde keyword-software, als de Google Keyword Tool en Market Samurai, of gegevens uit Google Analytics. Doel is om tot een grote lijst met zoekwoorden en –zinnen te komen, die je later vergelijkt met de concurrentie. Is het mogelijk om op bepaalde combinatie hoog te scoren? Let op! Overdaad schaadt, dus vul je pagina’s wel natuurlijk. Als je woorden te vaak gebruikt op een pagina ziet Google dit als misleiding en plaatst de zoekmachine ze op een lagere positie. Bovendien leest het niet lekker, dus concentreer je altijd op je lezers.

Opmerking! Het voorbeeld van de hypotheker gaat uit van de zoekwoordcombinatie hypotheek afsluiten en de kans dat je hierop hoog scoort in Google is gering. Je moet opboksen tegen grote spelers als de Hypotheker en Vereniging Eigen Huis, en zij hebben veel meer geld en een jarenlange voorsprong. Voeg je echter een woord toe aan de combinatie, bijvoorbeeld hypotheek afsluiten Amersfoort dan wordt de concurrentie al een stuk kleiner.

Opmerking! Ondanks een mooie uitstraling en een goede werking van je site kan het toch vaak zijn dat je zijn nog niet goed vindbaar is. Waarom niet? Omdat andere webmasters hetzelfde doen, en er maar 1 site op plek 1 kan staan. Hoe Google bepaalt wie dit wordt lees je in stap 4

seo vriendelijke urls

SEO stap 2 – seo vriendelijk url’s en de juiste meta tag omschrijving.

De meeste webdesigners maken gebruik van een CMS, een content management systeem, waarmee je door in te loggen op een
afgeschermde pagina artikelen kunt toevoegen. De meeste CMS’en bieden de mogelijkheid van metatitels en omschrijvingen. Google presenteert zoekresultaten grofweg in een titel, een korte omschrijving en een link, ofwel:

  • Titel
  • Link
  • Korte omschrijving

In het geval van een schoenenwinkel zou het ideaal zijn als dat is: Nieuwe Bunny’s kopen? Koop ze bij Schoenen Super Amsterdam
http://www.schoenen.nl/bunnys-kopen.html
Schoenen Super Amsterdam heeft een fantastische collectie Bunny’s op voorraad. Bezoek de winkel of bestel ze nu in onze webshop.

Dat is dus drie keer Bunny’s in het zoekresultaat, en als iemand nou zoekt op Bunny’s is de kans groot dat de site boven komt drijven. Maar meer mensen hanteren dit trucje, dus moet je slim zijn en misschien de doelgroep beperken, bijvoorbeeld door er de winkelplaats aan toe te voegen. Ook hier is het gebruik van de juiste zoekwoorden weer essentieel. Zijn ze te algemeen dan is de concurrentie moordend, zijn ze te specifiek dan word je niet gevonden. Het is dus zaak de juiste zoekwoorden te bepalen en slim te combineren, zodat je de concurrente beperkt en maximaal rendement behaalt.

Wat zijn zoekmachinevriendelijke url’s?
Google neemt de url’s van je website op in zijn database. Zijn deze nietszeggend of te algemeen, dan kan Google er weinig mee. Bijvoorbeeld:
http://www.jansen.nl/contact
Dit roept bij Google veel vragen op:

  • Wie is jansen?
  • Wat doet jansen?
  • Waar woont meneer of mevrouw jansen?
  • Is dit een bedrijf? Een privé-site?

Veel beter is:
http://www.schildersbedrijf-jansen.nl/contact-schildersbedrijf-jansen-zwolle.html

Dat is toch een stuk duidelijker?

Meta tag description
Voor de korte omschrijving bij de zoekresultaten gebruikt Google meestal de Meta-description, die je zelf opgeeft via je CMS of HTML-editor. Sinds 2012 telt Google de meta-omschrijvingen niet meer mee voor SEO. Toch is het slim hier extra aan te besteden. Als mensen zoeken op een bepaalde combinatie en deze komt terug in de titel en de omschrijving dan geeft dat bevestiging, het is precies wat ze zoeken. Met een prikkelende omschrijving kun je ze bovendien verleiden tot doorklikken, ook al sta je misschien niet op plek 1. Een voorbeeld van een niet geoptimaliseerde pagina in de zoekresultaten. De titel en omschrijving (meta tag description) geven weinig informatie, en ook uit de link – raam.nl – blijkt niet dat het om medische software gaat.

Tip! Er zijn ook veel mensen die zoeken via Google Images. Geef je afbeeldingen relevante namen en alt-tags, dan is dit weer een extra kans om gevonden te worden.

analytics dashboard

SEO stap 3 – Meten is weten

Meten is weten in SEO-land, en het is essentieel voor het succes van je website. Wie zijn je lezers, welke informatie zoeken ze en waarin zijn ze minder geïnteresseerd? Met meet-software als Google Analytics kom je daar achter, en dat levert een aantal grote voordelen op, zoals:

Je ontdekt welke pagina’s veel bezoekers trekken en welke niet
Je kunt inspelen op de behoeftes van je lezers, waardoor je website steeds relevanter en populairder wordt. Hierdoor stijgt ook je positie in Google.
Als je weet je wat de populairste pagina’s zijn kun je hier (commercieel) gebruik van maken. Bied bijvoorbeeld korting aan, plaats een inschrijfformulier voor de nieuwsbrief op een prominente plek etc.

Heb je een webwinkel, dan is analyseren met Google Analytics nog belangrijker. Met een paar eenvoudige wijzigingen kun je de conversie vaak al verhogen, maar dan moet je wel weten op welke pagina’s verbetering mogelijk is en of de wijzigingen succes hebben. Met Google Analytics achterhaal je onder andere de pagina’s waar mensen afhaken en kun je je webshop benchmarken met concurrenten. Het spreekt voor zich dat je met deze gegevens enorm je voordeel kunt doen. Tip: Standaard telt Google Analytics de bezoeken aan je eigen website mee. Dit geeft een vertekend beeld, sluit daarom je ip-nummer uit.

Stappenplan: bouw bestaand succes uit
Het is eenvoudiger bestaande redelijk succesvolle pagina’s succesvoller te maken, dan om dit te doen met pagina‟s die nog helemaal niet goed scoren. Met Google Analytics kun je achterhalen welke pagina‟s het nu al goed doen en welke woorden mensen intikten om deze pagina‟s te bereiken. Staan ze niet bovenin Google, dan loont het de moeite hiervoor te zorgen.

linkbuilding

SEO Stap 4 – Schakel soortgelijke (relevante) sites in (linkbuilden)

Google heeft een aparte manier van zoeken. De inhoud telt zwaar mee, maar het aantal bezoekers en doorverwijzingen naar je site nog veel zwaarder. Je kunt het zien als stemmen, en een website met veel stemmen slaat Google hoger aan dan een website over hetzelfde onderwerp zonder de stemmen. Daarbij wordt wel gekeken naar de achtergrond van de verwijzende partij. Een link op een schimmige achteraf pagina telt minder zwaar dan die bij een prestigieuze branchevereniging.

Je kunt relevante websites vragen een link naar je op te nemen. Ook kun je aanbieden een gastbijdrage te schrijven waarin je een kort profiel en een link naar je website opneemt. Op deze manier profileer je je als deskundige, levert het bezoekers naar je website op en houd je er een waardevolle link aan over.

Een andere mogelijkheid is het regelmatig plaatsen van eigen, unieke artikelen op je site, die mensen graag lezen en delen. De lengte is niet het belangrijkst, wel de gebruikte zoekwoorden, want hiermee trek je weer gratis lezers via Google.

Social media en nieuwsbrieven
Je kunt je site en nieuwe artikelen ook onder de aandacht brengen via social media-kanalen als Twitter , Facebook en LinkedIn, of via een e-mail nieuwsbrief. Zijn de berichten interessant en relevant dan zijn gerelateerde websites eerder geneigd een link naar je op te nemen. Als ze het al niet gedaan hebben.

Gooi wel het juiste anker uit!
Iemand vraagt je waar hij appels kan kopen en je verwijst hem naar een elektronicazaak. Dat klinkt niet logisch, tenzij hij er een Apple koopt misschien. Google redeneert net zo. Staat er een geweldige pagina over appels op je website dan wil je niet dat iemand ernaar verwijst met de woorden:
“Kijk, dat is een mooi verhaal over bananen!” Staat er daarentegen ‘appels‟ en heb je inderdaad een prachtige pagina over appels dan ben je voor Google extra interessant om naar te verwijzen. Jij biedt wat een gebruiker zoekt en een derde bevestigt dat ook nog eens! Een plek bovenin de zoekresultaten is je beloning.
De tekst die een link bevat heet in SEO trefwoorden en de bijbehorende ankertekst, en het is het mooist als deze de woorden bevat van jouw geoptimaliseerde pagina. Dit geldt voor zowel interne links – links binnen je eigen site naar soortgelijke pagina’s – als externe links, verwijzingen van anderen naar jouw site. De laatsten wegen wel zwaarder.

Praktijkvoorbeeld
Ben je stratenmaker in Amsterdam, optimaliseer dan een pagina op je website voor deze woorden. Komt de combinatie elders op je site voor, plaats dan een interne link precies onder de woorden naar je ‘stratenmaker Amsterdam-pagina.’ Ga je op zoek naar externe links, probeer dan een linkje te krijgen met in de gelinkte tekst de woorden ‘stratenmaker Zeewolde’ die weer verwijst naar jouw geoptimaliseerde pagina voor deze combinatie. Maak op deze manier zoekmachines zo duidelijk mogelijk dat jouw pagina gaat over een stratenmaker in Amsterdam En nu mag je een keer raden wat er gebeurt als iemand zoekt op stratenmaker Amsterdam…

Meer manieren om inkomende links te krijgen

  • Betalen voor vermelding op een website met een hoge pagerank (waardering van Google)
  • Een automatische handtekening met de url van je website opnemen als je reageert op forums *
  • Je handtekening opnemen als je commentaar levert op andere websites *
  • Inhoudelijk reageren op fora en echt iets toevoegen aan het artikel. Dit wakkert de interesse in
    jou aan.
  • Zelf bloggen, twitteren etc en verwijzen naar je hoofdsite
  • Gratis artikelen verspreiden is ruil voor een link
  • Vragen om links te ruilen met gerelateerde sites.
  • Persberichten schrijven
  • Een onderzoekje uitvoeren en de „opmerkelijke uitkomsten‟ flink onder de aandacht brengen in de pers. Met een beetje geluk wordt het opgepikt.

Nofollow
* Veel websites maken reactiepagina’s ondoorzoekbaar voor Google (no follow), waardoor de zoekmachine je handtekening met link niet volgt. Andere bezoekers doen dit misschien wel, dus het
levert misschien wel bezoekers en potentiële klanten op. Waar halen mijn concurrenten hun links vandaan?

Er zijn verschillende programma’s beschikbaar waarmee je links van concurrenten kunt
bekijken. Bijvoorbeeld het gratis Linkdiagnosis voor Mozilla Firefox, Het mooie van Linkdiagnosis is dat je meteen een overzicht krijgt van de pagerank en ankertekst van de verwijzende site (hoe hoger de pagerank, hoe interessanter het is om een link te krijgen). De gratis versie van linkdiagnosis kent wel een groot nadeel. De dienst kan maar enkele aanvragen
per keer aan, dus de kans is groot dat je op je beurt moet wachten. Het rapport kun je echter netjes opslaan als spreadsheet en importeren in bijvoorbeeld Excel.

optimize conversions

SEO Stap 5 – Vergeet de conversie niet!

Zoekmachine optimalisatie is een krachtig middel om bezoekers op je website te krijgen, maar aan vluchtige passanten heb je weinig. Zorg er dus voor dat ze doen wat jij wilt! SEO is voor velen een toverwoord. Je hebt een website, hocus pocus SEO pas en de bezoekersaantallen en omzet nemen van de ene dag op de andere spectaculair toe. Hans Klok is er niets bij! Wat heb je echter aan veel bezoekers als ze alleen maar kijken, kijken en niet kopen? Vergeet daarom de conversie niet voordat je al je tijd stopt in het krijgen van veel bezoekers, die vervolgens niets doen.

Deze 5 tips helpen je op weg

1. Kies voor conversie
Wil je je website beter laten presteren dan zul je hier allereerst bewust voor moeten kiezen en er tijd voor vrij moeten maken. Idealiter achterhaal je wat de gemiddelde conversie is voor jouw branche. Er zijn verschillende commerciële diensten die dit inzichtelijk maken – zoals de FireClick Index – maar ze geven vaak maar een indicatie en er zijn natuurlijk geografische verschillen.

De cijfers voor de Amerikaanse markt kun je niet een op een kopiëren naar Nederland. Lukt het je niet de gemiddelde conversie te achterhalen, stel je dan in elk geval meetbare doelen, zoals: 5% meer omzet via de website in de volgende maand, zoveel procent minder afhakers tijdens het bestelproces of zoveel meer inschrijvers voor mijn nieuwsbrief etc. Stel je deze doelen niet dan weet je ook niet of je inspanningen succesvol zijn.
Wat ook altijd verstandig is, is het bijhouden van een logboek, waarin je al je acties noteert. Zo kun je later zien welke inspanningen lonen en welke minder.

2. Usability
Internetters zijn ongeduldig. Vinden ze niet wat ze zoeken, of is het bestelproces omslachtig dan zijn ze zo weer weg. Usability richt zich erop websites zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Denk daarbij aan indeling, kleurstelling, logische posities van knoppen etc. Het is een wetenschap op zich, maar er zijn genoeg sites waarmee je zelf een begin kunt maken.
Wil je het goed aanpakken dan is de hulp van een expert geen overbodig luxe. Tevreden klanten zijn loyale klanten en de investering verdien je zo terug.

3. Design
Een webdesign moet uitstralen waar je voor staat en er zeker geen afbreuk aan doen. Voor CMS‟en als Joomla, WordPress en Drupal zijn prachtige betaalde en gratis templates beschikbaar die meteen zorgen voor een professionele uitstraling. Ze zijn echter niet uniek, maar het is de vraag of je dat erg moet vinden.

De bezoekers heeft het hoogstwaarschijnlijk niet door, en vergelijk voor de aardigheid eens de websites van Elsevier, de Volkskrant en CNN. Heel veel verschillen zijn er niet. Het ligt natuurlijk ook aan het aard van je werk. Voor een grafisch vormgever is een website zijn sitekaartje, voor een plaatselijke banketbakker zijn de openingstijden en contactgegevens veel belangrijker. Waar je ook voor kiest, zorg er in elk geval dat je website er professioneel uitziet. Ook op tablets en smartphones!

4. Content
Iemand komt op je website, begint te lezen….en het interesseert hem allemaal helemaal niets. Of juist wel natuurlijk, want dat is wat je wilt. Er zijn verschillende trucs en technieken die je kunt toepassen om de aandacht van de lezer te grijpen en de belangrijkste is: verplaats je in hem. Wat schiet hij met jou op?

Vergeet ook de call to actions niet. Lezers die je niet stimuleert iets te doen – informatie aanvragen, reageren, je volgen via Twitter etc – zullen dat veel minder snel doen.
Waarschijnlijk werkt het bij jou net zo. Je leest een artikel, scrollt naar het einde en staat daar verder niets interessants dan verslapt je aandacht en ben je weg. Hou de aandacht dus vast en smeed het ijzer als het heet is, bijvoorbeeld met een grote, opvallende knop: Download dit, bestel dat, bel nu etc. Hoe meer hij opvalt, hoe sneller iemand klikt.

En dan zijn er de afbeeldingen nog. Krachtig en prikkelend beeldmateriaal doet veel, helemaal als je een webwinkel hebt. Er is geen fysiek product dat bezoekers kunnen vasthouden, ruiken en uitproberen, dus moet je ze op andere manieren overtuigen. Zorg voor professionele, grote foto‟s en ondersteun ze met duidelijke (product)omschrijvingen, waarin je alle vragen wegneemt. Het maakt de stap om tot aanschaf over te gaan een stuk kleiner.

5. Verleiden
Amerikanen zijn de koningen van het verleiden. En daarin gaan ze ver…heel ver. Zo is het voor online marketeers niet ongebruikelijk maandelijks hun salarisstrookje op hun website te zetten, om te bewijzen hoeveel geld ze nu weer hebben verdiend. De boodschap is duidelijk: JIJ kunt dat ook! Als je maar hun product of dienst afneemt, uiteraard. Bankafschriften zullen we in Nederland niet zo snel online zetten, maar het verleiden is hier net zo relevant. Een bezoeker komt op je website en jij wilt dat hij bij je koopt of een dienst bij je afneemt etc. Verleid hem daar dus toe en geef hem een reden waarom hij niet zonder jou – of je product – kan! Dat begint al bij de uitstraling van je website, maar eigenlijk alles telt mee.

Maak er kortom een sport van en laat je website voor je werken. Conclusie SEO wordt nog veel krachtiger als je site goed rendeert. Een voorbeeld maakt dat duidelijk. Stel, je hebt een webwinkel en je verkoopt 1 product per 100 bezoekers. Door je site te verbeteren maak je hier 10 producten van. En stel je nu eens voor dat de site duizend bezoekers trekt. Opeens verkoop je 100 producten, terwijl dat er bij duizend bezoekers op je slecht presterende site maar 10 waren. Het verschil is gigantisch!

Tot slot
Het verbeteren van zoekresultaten gebeurt niet van de ene dag op de andere. Populaire zoektermen veranderen en hoogstaande, regelmatig ververste content is het allerbelangrijkst voor goede
zoekresultaten. Met de genoemde stappen is het echter voor iedereen mogelijk een vindbare website te maken.

We vatten de belangrijke punten uit deze seo handleiding nog eenmaal kort samen, voor de echte lezers:
1. Achterhaal veelgebruikte zoekwoorden en –zinnen
2. Maak voor elke combinatie een pagina op je site aan
3. Verwerk de combinaties strategisch in titels, tussenkopjes etc
4. Breng je artikelen onder de aandacht bij je doelgroep via social media, e-mail nieuwsbrieven
en andere kanalen.
5. Zorg voor links naar je website: hoe meer (relevante en prestigieuze) sites naar je linken, hoe
belangrijker je blijkbaar bent en hoe hoger Google je plaatst
6. Bestudeer de opbrengsten van alle inspanningen met Google Analytics
7. Maak het Google en je lezers zo makkelijk mogelijk.
8. Wees consequent, precies en ontsluit de inhoud van je website zo goed mogelijk, voor
zoekmachines en lezers. Hoe eenvoudiger, hoe beter.
9. Werk aan de conversie. Veel bezoekers is leuk, maar als ze niets doen heb je er weinig aan.

WordPress handleiding 2018

wordpress handleiding

Inhoudsopgave

WordPress handleiding 2018

Hoe ver scrollen jouw bezoekers?
Meer controle over je WordPress berichten
 Berichten in meerdere pagina’s opdelen
Themes & Plugins
Themes downloaden en installeren
Plugins downloaden en installeren
Beste themes en plugins
Beste WooCommerce themes
 Beste BuddyPress themes
Twenty Fifteen, het nieuwe standaard theme
 Menu & Sidebar
 Menu’s aanmaken en toewijzen
 Sidebar en widgets
 Beste WordPress sidebar (widget) plugins
Afbeelding in je WordPress sidebar plaatsen
Mailchimp toevoegen aan je WordPress website
Social media icons in je WordPress sidebar plaatsen
Menu­item een andere kleur geven
 Menu veranderen per pagina met ‘If­menu’
 Geavanceerd menu met Ubermenu
Nofollow link toevoegen aan je WordPress menu
 Media & Reacties
 Media bestanden
 Reactiesysteem
 YouTube­video’s in je WordPress mediabibliotheek weergeven
 WordPress mediabestanden koppelen aan Google Drive
Tips & Extra’s
 WordPress leren met Treehouse

Inhoud WordPress Handleiding
algemeen & installeren
Wat is WordPress?
WordPress geschiedenis
WordPress.org en WordPress.com WordPress installeren via Installatron
WordPress handmatig installeren
Inloggen & Back-end
In­ en uitloggen
Gebruik back­end
Layout back­end aanpassen
WordPress beveiligen
Inloggen zonder wachtwoord
WordPress versienummer verbergen
Maak je site veiliger met Limit Login Attemps
WordPress ‘admin’ account verwijderen
Leestijd toevoegen aan WordPress berichten
iOS icoon toevoegen aan
WordPress /Category/ uit je WordPress URL’s halen
Facebook like box op je WordPress­website
Breadcrumbs (kruimelpad) op je WordPress­website
Live chat op je WordPress­website
Google Analytics op je WordPress website
WordPress website verhuizen
Berichten & Pagina’s
Berichten toevoegen en bewerken
Categorieën en tags
Pagina’s toevoegen en bewerken
Pagina template maken. 

waarom wordpress

Doel van deze WordPress handleiding is om je snel te leren werken met Word-Press, zoals:

  • Hoe log ik in
  • Hoe schrijf ik een bericht
  • Hoe maak ik een pagina
  • Hoe plaats ik een afbeelding of een video op de site
  • Wat moet ik met tags en rubrieken
  • Op mijn website Handleiding WordPress Website Bouw behandel ik wel alle aspecten die een WordPress website zo bijzonder maken met verhandelingen over:
    Widgets
    Plugins
    Configuratie
  • Installatie van WordPress

We starten met het installeren en inloggen op je WordPress website.

WordPress algemeen & installeren
WordPress bestaat uit een groot aantal bestanden en een MySQL database. Bij de installatie
van WordPress hoef je alleen maar de bestanden op je server te plaatsen en een database
aan te maken: WordPress vult de database vervolgens zelf. WordPress is op twee manieren
te installeren: via Installatron (automatisch) en handmatig.

wordpress installatron

Essentieel om te weten wat WordPress nou precies is voordat je verder iets leest.
Wat is WordPress? →
WordPress geschiedenis
Een interessant artikel dat goed aansluit bij het artikel over WordPress zelf.
WordPress geschiedenis
WordPress.org en WordPress.com
WordPress.org en WordPress.com zijn twee dingen die vaak door elkaar gehaald worden.
WordPress.com host voor je en kost geld, WordPress.org is gratis maar je moet zelf voor een
domeinnaam en hosting zorgen, wat geld kost.
Verschillen tussen WordPress.org en WordPress.com
WordPress installeren via Installatron
WordPress is bekend om haar “5 minute install”: in maar liefst vijf minuten kun je het krachtige
CMS ergens installeren. Dit gebeurt dan via Installatron en gebeurt vaak via DirectAdmin.
WordPress installeren via Installatron →

WordPress handmatig installeren
Het is ook mogelijk om WordPress zelf te installeren, dit wordt ook wel de handmatige
WordPress installatie genoemd. Je moet dan zelf een MySQL database aanmaken, de
bestanden downloaden en uploaden en de database gegevens invullen in het
wp­config­sample.php bestand.
WordPress handmatig installeren →
Inloggen en back-end
Je kunt op een aantal manieren inloggen op je WordPress website en zodra je ingelogd bent,
heb je veel verschillende dingen die je kunt doen. De back­end van WordPress is
gebruiksvriendelijk, maar niet altijd even overzichtelijk!
Inloggen op je WordPress website
Als je naar www.domeinnaam.nl/wp­admin gaat, word je doorgestuurd naar
www.domeinnaam.nl/wp­login.php. Als je naar www.domeinnaam.nl/login gaat, word je ook
doorgestuurd naar www.domeinnaam.nl/wp­login.php.

Het is belangrijk om een sterk wachtwoord te kiezen voor het administrator account. Als dit
wachtwoord makkelijk te raden of te kraken is, loopt je website gevaar. Zorg voor een sterk
wachtwoord!

Type daarachter ’/wp-admin of wp-login.php’
Beide opties werken. Bijvoorbeeld http://www.example.com/wp-admin .
Nu kan het zijn dat je nog een map naam moet gebruiken, zoals bijvoorbeeld /blog of /cms. Dit laatste hangt af van de wijze van installatie.
Je krijgt nu het volgende scherm te zien:
Copyright 2018 https://www.mediadeboer.nl – Aangeboden door Mediadeboer.nl
Vul nu gebruikersnaam en wachtwoord in, klik vervolgens op inloggen.
Stap 1 is nu gedaan, je WordPress dashboard wordt nu zichtbaar.

WordPress handleiding: Introductie in het dashboard

Het dashboard heeft twee functies:
1. Benodigdheden om tekst en afbeeldingen aan de site toe te voegen, te beheren en optimaliseren.
2. Alle opties voor de instellingen, functionaliteit, onderhoud, opmaak en gebruikers.
Eigenlijk alles wat nodig is voor de opbouw en configuratie van je site.
Zie je niet alle mogelijkheden van een menu keuze, klik dan op het pijltje rechts naast de tekst om
het menu uit te vouwen.

We focussen ons op het eerste deel van het menu:
In het dashboard maken we onderscheid in een aantal zaken:

De back­end van WordPress is opgebouwd uit een groot gedeelte content en een klein
gedeelte navigatie. Aan de linker kant van elke pagina vind je het menu. Gebruik dit menu om
naar de verschillende onderdelen van je website te gaan. Probeer het eens uit!

WordPress instellingen aanpassen →

Sinds WordPress 4.9.7 is de back­end van WordPress sterk veranderd. Het is mogelijk om
terug te keren naar de oude layout, maar het is niet aan te raden. Je kunt de back­end ook
aanpassen naar je eigen wens. Tevens kun je de back­end laten verschillen voor elke
gebruikersgroep.
WordPress back­end aanpassen →

wordpress beveiligen

Een sterk wachtwoord kiezen voor WordPress

Niets is waterdicht als het gaat om internetsoftware. WordPress heeft in het verleden een
slechte naam opgebouwd omdat het makkelijk te kraken zou zijn geweest, maar daar is
inmiddels geen sprake meer van. Zorg dat je WordPress regelmatig bijwerkt naar de nieuwste
versie en gebruik onze beveiliging tips.
Inloggen zonder wachtwoord →
Maak je site veiliger met Limit Login Attemps of Wp securi
WordPress ‘admin’ account verwijderen →

 

Als je nieuwe artikelen op je wp site gaat plaatsen, doe je dat met een bericht of
een pagina. Het is niet lastig om een nieuw bericht of een nieuwe pagina aan te maken, maar
je kunt meer doen dan je denkt!

Berichten, dit is waar nieuwe artikelen geschreven worden die daarna in volgorde
van schrijven op de blog pagina of voorpagina naar voren komen.
Media, hier krijg je een overzicht te zien van alle bestanden die je ge-upload hebt en hier
vandaan kun je nog meer uploaden. Omdat je die uploads direct vanuit de
pagina’s doet zul je hier nauwelijks komen.

Links

Links dit betekent eigenlijk niet meer en niet minder dan weblinks, ofwel links naar
andere websites, hier komen we later nog even op terug omdat ook dit minimaal
gebruikt zal worden.

 

Naast afbeeldingen zul je ook links naar andere sites of pagina’s op willen nemen in je
artikelen.
Om dat te kunnen doen moet je eerst de tekst selecteren waarmee je de link wilt maken.
Selecteer je geen tekst, dan kun je ook geen link invoegen.
De icoon om een link in te kunnen voegen blijft dan heel licht grijs kader.
Weblink icoon inactief
Heb je wel een tekst gedeelte geselecteerd, dan veranderd de icoon en kun je hem
aanklikken.
Weblink icoon actief
Na het aanklikken krijg je een scherm zoals hieronder.

Het eerste veld URL spreekt voor zichzelf, dit is waar je de link die je toe wilt voegen in
kopieert.
Het titel veld zul je meestal vullen met de titel van die pagina of iets dat je zelf bij die pagina
vindt passen.
Bij de meest recente versies van WordPress zie je een extra lijn die je aan kunt klikken:
> Of link naar een bestaand bericht of pagina
Klik je daarop dan krijg je alle berichten en pagina’s die je al op je site hebt staan te zien en
kun je makkelijk een interne link aanmaken.
Heb je alles ingevuld en klik je op Link toevoegen dan is de link in je bericht opgenomen.
Makkelijk je pagina’s sorteren
Zoals we eerder geschreven hebben is er een heel makkelijke manier om je pagina’s te sorteren
in plaats van het “volgorde” veld te gebruiken.
Die makkelijke manier is met behulp van de Plugin: “My Page Order”.
(Plugins zijn programma’s die functies toevoegen aan WordPress).
De plugin die ik bedoel is “My Page Order”.
Die plugin kun je downloaden vanaf http://wordpress.org/extend/plugins/my-page-order/ of
installeren via de “Nieuwe Plugin” optie in WordPress zelf (Zoek naar: My Page Order)
Na installatie en activeren van de plugin krijg je een extra menu keuze “Pagina volgorde” .

Berichten en pagina's

Pagina’s, hiermee kun je een complete WordPress site bouwen en je moet dan denken aan
statische inhoud. Pagina’s die je een keer opzet en waar je weinig meer
aan zult veranderen. In tegenstelling tot berichten kun je pagina’s wel sorteren in een
bepaalde volgorde.

Berichten zijn de basis van een WordPress website, zie het als nieuws berichten voor een
krant of columns voor een tijdschrift. Steeds nieuwe korte en/of langere artikelen die je site
levend houden.
Pagina’s zijn ervoor om informatie te publiceren die niet gauw verandert zoals
een Contact pagina of een routebeschrijving.
Berichten staan altijd in volgorde van publicatie.

Berichten worden toegekend aan “Categorieën” en mocht je dat nog niet gedaan hebben
dan is het slim om nu even te kijken naar die categorieën en er een paar aan te maken voor
de belangrijkste onderwerpen waar je over wilt gaan schrijven.
Standaard wordt een WordPress website geïnstalleerd met de categorie
“ongecategoriseerd”, hernoem die naar iets wat bij je nieuwe site past en maak daarbij ook
het veld “Slug” onder die tekst leeg. WP vult die zelf weer aan met de juiste codes als
je de wijziging opslaat.
Als je de categorieën opgezet hebt is het tijd om je eerste bericht te schrijven.

In het linker menu aan de achterkant van je WordPress website zie je een kopje ‘Berichten’.
Als je hier op klikt, kom je op de pagina waar je alle berichten vindt. Je kunt filteren op auteur,
categorie, tag, datum, etc. etc. Om een pagina toe te voegen, klik je op het kopje ‘Pagina’s’.
Hoe schrijf je een bericht/pagina? →

Nieuw Bericht
Klik op de menu keuze “Nieuw bericht” en je krijgt een invulscherm op de
volgende pagina.
Begin altijd met het opstellen van de titel van je bericht, die titels komen bovenaan je web
pagina te staan.
Categorieën en tags
Categorieën en tags kun je goed gebruiken om je berichten te structureren. Bijna elke website
die (regelmatig) berichten publiceert, maakt gebruik van verschillende categorieën en vaak
ook tags.
Categorieen en tags in WordPress →

Daarna kun je in het grote invul veld de tekst van je bericht gaan schrijven, je ziet boven dat
veld ook een aantal opties zoals je die kent van bijvoorbeeld Microsoft Word.
Voor de opmaak van je tekst heb je aan die standaard opties meestal voldoende, de opmaak
van de tekst zoals lettertype en kleur worden bepaald door de “Theme” van je site dus
daarover hoef je je helemaal niet druk te maken.
Je kunt je volledig concentreren op de inhoud van je bericht.
In het rechter-menu zie je nog een aantal opties:
Gebruik ‘Bericht tags’ om woorden aan je bericht te koppelen.
Voor die woorden kies je de belangrijkste steekwoorden die je in je bericht gebruikt hebt.
Die tags zorgen er o.a. voor dat je beter gevonden gaat worden in de zoekmachines.
Koppel je bericht aan de categorie uit de lijst met categorieën die je aangemaakt hebt en
die het best bij het onderwerp van je bericht past.
Gebruik na iedere wijziging die je maakt de knop ‘Publiceren’ of ‘Bijwerken’ om die
wijzigingen op te slaan en zichtbaar te maken voor iedereen op het internet.
Na het publiceren of bijwerken krijg je bovenaan de titel een link waarmee je het resultaat
op de site kunt bekijken.

Pagina’s zijn anders dan berichten en dat zie je ook als je een nieuwe pagina gaat maken.
Klik op de menu keuze “Nieuwe Pagina” en je krijgt een invulscherm zoals in Figuur 1
Je begint altijd met het schrijven van de titel van je pagina, die titel komt bovenaan je web
pagina te staan.
In het rechter menu zie je nu echter geen categorieën waar je een pagina aan kunt koppelen.
Misschien zie je ook geen optie “Tags” zoals hier, dit is een optie van een extra plugin.
Natuurlijk hebben we wel weer de optie “Publiceren”, maar daaronder hebben we een nieuw
menu item “Attributen”.
Hier kun je instellen of de pagina straks direct in je menu komt of dat deze pagina een subpagina
is bij een hoofd onderwerp.
Pagina als Hoofdpagina of Kind pagina maken
Uit de dropdown keuze kun je dan kiezen bij welke “moeder” pagina dit “kind” gaat horen.
Pagina’s kun je onbeperkt ‘nesten’ op deze manier…. houd het simpel voor jezelf en beperk
die nestdrang!
Of je bij de sjabloon optie keuzen te zien krijgt hangt samen met de theme die geïnstalleerd
is, normaal gesproken hoef je hier niets te wijzigen.
Bij de optie “volgorde” (hier niet zichtbaar op de afbeelding) kun je een nummer ingeven
waarmee je de volgorde van je pagina’s in je menu kunt bepalen. Daar is een makkelijker
oplossing voor, zie het hoofdstuk: Makkelijk je pagina’s sorteren.

Ook als je pagina’s gaat bewerken of na publicatie nog wijzigingen aan brengt, niet vergeten
om op “Bijwerken” te klikken.

Reacties, je bezoekers kunnen reageren op de berichten die je schrijft (dit kun je ook
uitzetten overigens) en die reacties moeten soms goedgekeurd worden of wellicht wil
je er wel eens een verwijderen.

wordpress elementor

Tip: Probeer de allernieuwste super innovatieve page builder van WordPress. Met WordPress Elementor is niet onmogelijk!

Menu-item een andere kleur geven
Een artikel waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een bepaald menu item een andere
kleur kan geven. Erg handig!
Menu­item een andere kleur geven →

Menu veranderen per pagina met ‘If-menu’
Wil je op bepaalde pagina’s een ander menu weergeven, dan is dit artikel voor jou!
Menu veranderen per pagina met ‘If­menu’ →

Geavanceerd menu met Ubermenu
Ubermenu is de meest populaire WordPress menu plugin. Ubermenu laat je zeer
geavanceerde, uitgebreide menu’s maken met enkele muisklikken. In dit artikel lees je er
meer over.
Geavanceerd menu met Ubermenu →

Om je eigen pagina template te maken heb je enige kennis van HTML, CSS en PHP nodig.
Het onderstaande artikel helpt je goed door de ingewikkelde stof heen.
WordPress pagina template maken →

De tip in het onderstaande artikel helpt je veel tijd te besparen. Door berichten in te plannen
hoef je niet dagelijks in te loggen in WordPress. Er zijn plugins beschikbaar die je
geavanceerde mogelijkheden geven om het inplannen zo makkelijk mogelijk te laten
verlopen.
Meer controle over je WordPress berichten →

Themes en plugins vormen een belangrijk deel van WordPress. Themes worden gebruikt om
een website te vormen, plugins om functionaliteiten toe te voegen.

Op WordPress Lounge zijn veel artikelen te vinden over de beste WordPress themes en
plugins. De onderstaande artikelen gaan hierover.
Beste gratis WordPress themes →
Beste gratis WordPress plugins →

Een handige tip: het toevoegen van een nofollow link aan je WordPress menu.
Nofollow link toevoegen aan je WordPress menu →

In dit artikel lees je hoe je een theme zoekt, kan downloaden en vervolgens installeert. Er zijn
verschillende plaatsen om themes te downloaden. Gratis themes zijn te vinden in de
WordPress.org theme directory, betaalde themes zijn te vinden op sites zoals Themeforest.
Themes downloaden en installeren →

In dit artikel lees je hoe je een WordPress plugin installeert. Gratis plugins zijn te vinden in de
WordPress.org plugin directory, betaalge plugins op sites zoals CodeCanyon.
Plugins downloaden en installeren →

Hoe optimaliseer je de afbeeldingen die je uploadt naar je media bibliotheek?
Media bestanden optimaliseren →

Het menu is in WordPress een zeer belangrijk onderdeel. Het is een onderwerp dat over het
algemeen als lastig wordt ervaren, terwijl dat helemaal niet nodig is. In dit hoofdstuk gaat het
vooral over het menu, maar ook over de WordPress sidebar. In de sidebar kunnen widgets
geplaatst worden. Bijna elke WordPress website heeft een sidebar aan de rechter­ of
linkerkant van de pagina, maar ook een footer kan een sidebar bevatten met widget ruimtes.
Menu’s aanmaken en toewijzen
Het aanmaken en toewijzen van een menu is niet gemakkelijk. Let goed op de stappen die in
het onderstaande artikel worden beschreven en probeer zo veel mogelijk zelf uit. Daar leer je
van!
Menu’s aanmaken en toewijzen →

Een heldere uitleg over de sidebar en verschillende widgets die er in geplaatst kunnen
worden.
Widget plaatsen in een sidebar →

Beste WordPress sidebar (widget) plugins
Er zijn duizenden WordPress plugins die widgets toevoegen aan je sidebar. In dit artikel vind
je een lijst van de beste WordPress sidebar plugins!
Beste WordPress sidebar (widget) plugins →

Social media icons in je WordPress sidebar plaatsen
Een uitbreiding op het artikel over het plaatsen van een afbeelding in je WordPress sidebar.
Enkele CSS opmaaktips om social media icons naast elkaar in je sidebar te krijgen, zonder
dat je hier een plugin voor nodig hebt.
Social media icons in je WordPress sidebar plaatsen →

Afbeelding in je WordPress sidebar plaatsen.

Hoe plaats je een afbeelding in je WordPress sidebar?
Afbeelding in je WordPress sidebar plaatsen →

De WordPress mediabibliotheek bestaat al erg lang en wordt zeer veel gebruikt. Het is hét
systeem om bestanden te uploaden naar je website, ook als je ze niet aan je bezoekers wilt
tonen. WordPress heeft daarnaast een standaard reactiesysteem ingebouwd waardoor
bezoekers kunnen reageren op je berichten.

WordPress handleiding: Afbeeldingen

Afbeeldingen en tegenwoordig ook video maken je site, berichten en pagina’s leuker om naar
te kijken en voegen ook nog wat toe aan de hele belevenis van je site.
Soms kan een foto al meer zeggen dat een hele lap tekst vandaar dat je ook regelmatig
afbeeldingen en andere media aan je berichten zult toevoegen.
We hadden in het menu de optie “Media” al gezien en dat is een goede keuze om te zien wat
je tot nu toe al ge-upload hebt.
Het echte uploaden kun je daar doen, maar ook als je een bericht of pagina aan het schrijven
bent.

Hieronder staat de beschrijving voor het toevoegen van een afbeelding. Voor de overige
media geldt dezelfde procedure.
Klik met je muis op Media Toevoegen dan opent zich nu een extra scherm:

Afbeelding toevoegen
Door op Bestanden selecteren te klikken krijg je de Windows verkenner te zien waarmee je
naar de juiste afbeelding op je eigen pc kunt gaan.
Blader tot je de juiste map hebt en kies de afbeelding die je wilt uploaden.
Afbeelding kiezen

Na het uploaden komt een nieuw scherm:
Afbeelding afwerken
Hier kun je nog wat dingen wijzigen als je dat wilt zoals de titel en de alternatieve tekst. De
alternatieve tekst komt tevoorschijn als je later met je muis over de gepubliceerde afbeelding
gaat.
Let speciaal op de formaat opties onderin.

Afhankelijk van de grootte van de afbeelding kun je hier ook de andere formaat opties zien.
Als je de koppelings-url laat zoals die na het uploaden gekomen is, dan kan je bezoeker op
de afbeelding doorklikken in je bericht om de afbeelding alleen te zien.
Gebruik je een Thumbnail (kleine afbeelding) in je bericht, dan krijgt je bezoeker bij het
doorklikken op die kleine afbeelding de originele afbeelding in zien.
De velden Onderschrift en Beschrijving worden geplaatst in een apart veld onder de
afbeelding.
Nadat je alles ingevuld hebt klik je op “Invoegen in bericht”.
Je ziet de afbeelding dan direct in je bericht tevoorschijn komen.
Invoegen vanuit de media bibliotheek
Als je de afbeeldingen al ge-upload hebt, of je wilt een afbeelding gebruiken die je als eens
geplaatst hebt, dan kun je die afbeelding ophalen via de media bibliotheek optie.
Afbeelding vanuit Bibiotheek toevoegen
Als je de afbeelding gevonden hebt die je wilt gaan gebruiken, klik die dan aan.
Ook hier krijg je dan een scherm met alle gegevens van die afbeelding.
Afbeelding opties

En ook hier heb je weer de optie “invoegen in bericht”.
Uitlijnen van de afbeelding
De afbeelding die je ge-upload hebt, kun je binnen de tekst uitlijnen.
Standaard is de optie geselecteerd Geen wat wil zeggen dat de afbeelding alleen staat
zonder tekst eromheen.
Bij de uitlijning links en rechts wordt de tekst automatisch om de afbeelding heen gezet.

Afbeelding links uitlijnen
Gecentreerd wil zeggen dat de afbeelding in het midden van de paragraaf gezet wordt, dus
boven of onder de tekst.
Afbeelding centreren
Zoals je ziet heb je een heleboel mogelijkheden met afbeeldingen door de uitlijn
mogelijkheden die al in WordPress ingebouw zitten.
Wil je het later wijzigen dan klik je op de afbeelding en selecteer je Afbeelding bewerken.
Afbeelding bewerken of verwijderen
Ook dan krijg je weer de mogelijkheid om de uitlijning te wijzigen.

YouTube Video’s invoegen
Met deze en vorige versies is het invoegen van YouTube video’s wel heel makkelijk
geworden.
Ga op YouTube naar de video die je in je bericht op wilt nemen en zoek daar onder de video
naar de optie Share. Als die aanklikt, dan komt er een scherm tevoorschijn met een youtu.be
link.
Copier die link en plak hem in je bericht of pagina. WordPress haalt nu de video en de
afbeelding zelf op en past het formaat aan zodat het netjes op je site komt te staan.

N.B: Bij sommige windows XP systemen werkt deze optie niet, dan zul je voor de Embed
optie moeten kiezen:
Daarbij kun je een custom size invoeren, De code die je dan krijgt moet je als HTML
invoeren in het Tekst invoerscherm.

Reactiesysteem
Hoe werkt het WordPress reactiesysteem en hoe breid je dit uit?
Google+ reacties op je WordPress website →
E­mail adressen van reacties exporteren in WordPress →
Reacties voor pagina’s uitschakelen in WordPress →

 YouTube-video’s in je WordPress mediabibliotheek weergeven
YouTube­video’s uploaden naar je WordPress mediabibliotheek? Dat kan!
6.4. WordPress mediabestanden koppelen aan Google Drive
Het koppelen van je WordPress media bibliotheek aan Google Drive is een ingewikkeld maar
zeer handig proces. In het onderstaande artikel wordt uitgelegd hoe je dit precies kunt doen.
Tips & Extra’s
WordPress is zo veel meer dan alleen de standaard functies zoals het menu, de berichten en
de sidebar. WordPress is zeer flexibel en kan gebruikt worden om talloze systemen te maken
en te koppelen.
Leestijd toevoegen aan WordPress berichten
Lange artikelen kunnen bezoekers afschrikken en het is bovendien moeilijk in te schatten hoe
lang het gaat duren voordat je een artikel uit hebt gelezen. Jij weet dit wel, want jij hebt het
aantal woorden. Deze tutorial helpt je de leestijd toe te voegen aan je WordPress website.
Leestijd toevoegen aan WordPress berichten →
iOS icoon toevoegen aan WordPress
Als bezoekers jouw website opslaan op hun iPhone of iPad, verschijnt je website op hun
homescreen. Wel zo netjes als je dan een strak logo kan weergeven, zodat het op een echte
app lijkt. Deze tutorial helpt je hierbij.
iOS icoon toevoegen aan WordPress →
 /category/ uit je WordPress URL’s halen
/category/ zit standaard in elke categorie URL. Deze handige truc helpt je dit woord helemaal
weg te halen, in plaats van het hernoemen ervan.
/category/ uit je WordPress URL’s halen →
Facebook like box op je WordPress website
Facebook, wie kent het niet? Deze tutorial helpt je een Facebook like box toe te voegen aan
je WordPress website.
Facebook like box op je WordPress website →
Breadcrumbs (kruimelpad) op je WordPress website
Kruimelpaden zijn zowel goed voor de gebruikerservaring als voor SEO. Doen!
Breadcrumbs (kruimelpad) op je WordPress website →
Live chat op je WordPress website
Een live chat is (zeker voor webwinkels) een leuke extra toevoeging.
Live chat op je WordPress­website →
Google Analytics op je WordPress website
Google Analytics is gratis software van Google die je goed kunt gebruiken om allerlei
statistieken te verzamelen over je website.
Google Analytics op je WordPress website →
WordPress website verhuizen
Het kan voorkomen dat je een WordPress website moet verhuizen. Dit artikel helpt je
daarmee.
WordPress website verhuizen →

 http://nl.wordpress.org/
 http://codex.wordpress.org/Main_Page
 http://nl.wordpress.org/support/
 http://nl.forums.wordpress.com/ (voor de gratis dienst van wordpress.com)
WordPress Hosting Bedrijven
 http://www.greengeeks.com (Amerikaans)
 http://www.neostrada.nl (Nederlands)
 http://www.domeinruimte.nl/ (Nederlands)

Elementor handleiding 2018

Hoe maak je een complete WordPress-website met een gratis thema & gratis plugins?

Deze WordPress Elementor handleiding laat zien hoe u in slechts een paar minuten een goed uitziende site kunt maken.

  • Elementor installeren 
  • Een nieuwe pagina maken met Elementor
  • Voeg een Elementor template toe
  • Maak de verschillende secties 100% breed
  • Verander lettertypen
  • Een widget toevoegen
  • Achtergrondafbeeldingen veranderen
  • Leer de structuur van Elementor begrijpen

WordPress Elementor handleiding 2018 (voor beginners)

Leer met deze WordPress elementor handleiding in slechts 8 stappen een gratis website bouwen! Je leert welke plugins het beste zijn en met welke templates je het beste kunt werken.
Designing with Elementor
stap 1 installeer elementor

Stap 1

Installeer Elementor wordpress pagebuilder
Zorg ervoor dat uw WordPress thema gereed is en samen met Elementor wordpress pagebuilder is geïnstalleerd. Ga in het WordPress-dashboard naar ‘Plug-ins’> ‘Nieuw toevoegen’ en voer ‘Elementor’ in de zoekbalk in. Klik vervolgens op de knop ‘Installeren’ en vervolgens op de knop ‘activeren’.       

Elementor wordpress pagebuilder installeren 2018

 

 

 

Let op: Deze handleiding bied geen garantie dat uw website goed vindbaar is. Kijk voor deze diensten op de pagina s “verbeter je regionale vindbaarheid” of Google AdWords uitbesteden.

Maak een nieuwe pagina met Elementor


Ga naar ‘Pagina’s’> ‘Nieuw toevoegen’. Klik vervolgens op de knop ‘Bewerken met Elementor’.

Wordpress elementor

Stap 2

Maak een nieuwe pagina met Elementor
Ga naar ‘Pagina’s’> ‘Nieuw toevoegen’. Klik vervolgens op de knop ‘Bewerken met Elementor’.

Make a beautiful website

It has never been easier to create pages and websites on WordPress

Stap 3

Voeg een Elementor-template toe. Je moet nu in de Elementor-editor zijn. Klik op ‘Sjabloon toevoegen’ en maak een keuze uit het brede scala aan gratis en betaalde templates.

Stap 4

Maak de verschillende secties 100% breed
U kunt elke pagina of sectie in de volledige breedte maken door naar Sectie> Lay-out te gaan en dan bij sectie volledige breedte Ja te schakelen. Bekijk de video over hoe dit te doen.

Stap 5

Verander lettertypen
Ga naar een widget op de pagina en klik erop. Het opent de instellingen in het linkerpaneel. Ga naar het middelste tabblad ‘Stijl’ en schakel ‘Typografie’ in. Nu kunt u onder ‘Familie’ door de verschillende lettertypen bladeren en een andere lettertypefamilie kiezen.

Stap 6

Voeg een widget toe
Laten we proberen een nieuwe widget aan een pagina toe te voegen. Verwijder een van de widgets in het template die u hebt ingevoegd door op widget te klikken en vervolgens op het X-pictogram te klikken. Zoek vervolgens in het linkerdeelvenster naar de knop widget en sleep deze naar het lege gebied waar u zojuist de widget hebt verwijderd.

Stap 7

Verander achtergrondafbeelding
Klik op een van de secties. Dit opent de sectie-instellingen in het linkerpaneel. Ga naar het middelste tabblad ‘Stijl’ en klik op de achtergrondafbeelding. Kies nu een andere afbeelding en druk op ‘Insert Media’. Bekijk video over hoe dit te doen.

Stap 8

Begrijp de structuur van Elementor. Elke Elementor-pagina bestaat uit secties, kolommen en widgets. Secties verdelen de pagina in horizontale rijen. Kolommen verdelen elke sectie in verticale kolommen en widgets worden binnen de kolom gesleept en verwijderd.

Complete tutorial

De kwaliteitsscore Meer duidelijkheid

De kwaliteitsscore Meer duidelijkheid

Vandaag introduceren we meer details over de kwaliteitsscore in AdWords.

Als u de status van een zoekwoord op het tabblad ‘Zoekwoorden’ met de muis aanwijst, ziet u de gebruikelijke numerieke score (1-10) en nieuwe beoordelingen voor elke hoofdfactor van de kwaliteitsscore. De nieuwe beoordelingen hebben een relatieve schaal zodat u kunt zien of uw verwachte klikfrequentie, advertentierelevantie en ervaring op de bestemmingspagina gemiddeld, hoger dan gemiddeld of lager dan gemiddeld presteren in vergelijking met andere adverteerders.

Adverteerders hebben ons laten weten dat meer inzicht in de kwaliteitsscore kan helpen bij het focussen van uw inspanningen om de prestaties te verbeteren. Het verbeteren van de advertentiekwaliteit is ook goed voor gebruikers.

Een laatste opmerking: deze lancering geeft u informatie die u kunt gebruiken om de kwaliteitsscore te verbeteren, maar heeft geen invloed op de manier waarop de kwaliteitsscore en advertentiepositie worden berekend.

Geschreven door Jen Huang, Product Manager voor AdWords

Wij van Mediadeboer zijn van mening dat een goede advertentie campagne erg belangrijk is. De Google kwaliteit score draagt hier een enorm hoge bijdrage aan. Het is behoorlijk lastig om je campagnes van zodanig hoge kwaliteit te maken dat u profiteert van een goede kwaliteit score. Heeft u behoefte aan AdWords advies? Vraag dan vrijblijvend meer informatie op over AdWords beheren via onze website.

Toch behoefte aan een goedkopere vergelijkbare oplossing? Probeer dan eens Marktplaats Admarkt het cpc systeem van Marktplaats. Dit systeem is vele malen goedkoper en heeft dus veel minder mogelijkheden waardoor het makkelijk zelf te beheren is. Op Marktplaats bereikt u potentieel publiek wat op dat moment opzoek is naar producten en diensten. Hierdoor is de kans op verkoop vele malen hoger dan bij de zoekmachine Google waar men vaak nog in een oriënterende fase zit. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Vraag vandaag nog meer informatie aan mbt onze diensten en wie weet profiteert u op korte termijn van meer winst en omzet uit uw online marketing budgetten!

7 tips om nu met sales te scoren

7 tips om nu met sales te scoren

Bij menig bedrijf staan de targets onder druk. Een bekende methode om snel meer omzet te realiseren, is het uitwringen van de pijplijn. Zeven tips.

1. Optimaliseer de pijplijn

De pijplijn van elke salesorganisatie kan geoptimaliseerd worden. Immers, niet alle lopende offertes monden uit in een deal. Bij een goed geoliede salesorganisatie kan het scoringspercentage wel zeventig procent bedragen. Stel nu dat er een miljoen aan lopende offertes in de pijplijn zitten voor het vierde kwartaal (Q4), tegen een scoringspercentage van zeventig procent zit er dus een omzetpotentieel in van zeven ton. Door de pijplijn te optimaliseren kan dit verder worden opgerekt, bijvoorbeeld naar acht ton in dit voorbeeld. Optimaliseren kan op verschillende manieren, zoals de hierna volgende tips wel duidelijk maken. Een eerste stap is sowieso de doelstelling opschroeven zodat je salesmensen de eindsprint inzetten.

2. Richt een war room in voor sales

Maak van sales in het laatste kwartaal een ware oorlogsmachine. Richt de centrale ruimte in als war room waarbij veroveringen, resultaten, lopende deals centraal worden opgehangen. Bespreek daarbij wekelijks alle deals en lopende trajecten. Stel steeds de vragen: Hoe hebben we deze offerte tot zover aangepakt, wat is de kans van slagen, en hoe kunnen we dat versnellen? Dit creëert een enorm urgentiegevoel en voert de interne druk tot presteren flink op.

3. Zeg dat per 1 januari de prijs omhoog gaat

Een andere methode om lopende offertes wat op te warmen is melding maken van aanstaande prijsstijgingen. Immers, het effect ervan is bijna hetzelfde als die van korting. In plaats van ‘profiteer nu van deze aanbieding’ is het ‘voorkom nu dat u straks meer betaalt’. Voor die verkooptrajecten waar de klant bijna over de streep is, kan dit ene duwtje genoeg zijn.

4. Focus op de Q4-pijplijn

Van enorm belang is focus op de deals die in de pijplijn van Q4 staan. Ga je verder dan dat kwartaal, dan kannibaliseer je op de targets van komend jaar. Rikkert Walbeek, salesexpert en eigenaar van SalesXeed, wijst erop dat verschillende lagen in salesorganisaties de druk naar het einde van het jaar opvoeren om koste wat het kost de targets binnen te slepen. Met als gevolg dat gruwelijk met kortingen wordt gesmeten om zoveel mogelijk lopende offertes tot een beslissing te forceren. “Zo wordt niet alleen omzet wordt weggepakt uit het eerste kwartaal van 2017, nee bovendien gaat dat tegen een veel lagere marge”, zegt Walbeek. Hij adviseert van Q1 af te blijven. Omdat je anders de basis al legt voor vergelijkbaar paniekvoetbal in Q4 van 2017.

5. Bied meer waar voor iemands geld (zonder korting)

Korting geven is het meest toegepaste duwtje in de rug. Maar korting snoept ook marge, dus voorzichtigheid is gepast. Beter is het om meer waarde te stoppen in een offerte. Niets nieuws onder zon, een aloude onderhandeltip leert immers dat het financieel aantrekkelijker is om in plaats van tien procent korting, juist tien procent meer waarde te bieden. Ook het omzetbedrag blijft in stand waardoor de target eerder binnen is.

6. Zorg dat er iets te winnen valt

Verkopers gaan harder lopen als er iets te winnen valt. Dat ligt verankerd in het sales-DNA. Dus aan een nieuwe target, zoals een hoger scoringspercentage op de lopende offertes van Q4, hoort een extra beloning. Denk aan een trip, een weekendje met het salesteam of populaire gadgets.

7. Laatste redmiddel: spreek de pijplijn van Q1 aan

Het laatste redmiddel om de eindejaarstarget te halen, is het aanspreken van de pijplijn na het huidige kwartaal. Anders gezegd: je probeert omzet naar voren te halen van deals die naar verwachting pas in het volgende kwartaal zullen vallen. Dat heeft nare gevolgen voor targets van komend jaar, maar soms is het niet anders. Omdat het bij veel organisaties nogal wat vergt om kosten die voor komend jaar gepland staan nu al te pakken, is het kortingsinstrument vlug van stal gehaald. Echter, bij sommige organisaties hoeft het zo duur te zijn. Zoek uit welke klanten nog voor het nieuwe boekjaar budgetten moeten opmaken uit angst komend jaar minder toebedeeld te krijgen.

Online marketing cursus

Speciaal voor online marketeers en beheerders van webshops en websites bieden wij een training op maat aan. Het gaat om een online marketingcursus voor de gevorderde marketeer. De training richt zich specifiek op webshops gebouwd door modules. Wacht niet langer en vergroot uw kennis op het gebied van online marketing.

Wilt u geen geld besteden aan het opleiden van uw eigen personeel? Dan kunt u de optie overwegen om uw internetmarketing activiteiten uit te besteden.


Online marketing cursus voor de gevorderde marketeer

  •     Strategie
  •     Web analytics (Google Analytics, Google
  •     webmastertools en seo optimalisatie   tools)
  •     Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  •     AdWords beheer en AdWords uitbesteden
  •     Webshop marketing cursus
  •     Google shopping feed optimalisatie

Voordelen online marketing cursus van Media de Boer

U leert zelf u webshop of website te onderhouden en deze rendabel te maken.
Direct resultaat tijdens en na de cursus is gegarandeerd!

Leer nu alles uit u online strategie te halen, benut nieuwe kansen voor uw online onderneming. Maak gebruik van onze expertise waar we afgelopen jaren hard voor geleerd hebben. Onze kennis en ervaring laat uw webshop groeien en zorgt ervoor dat u straks boven de concurentie uitstijgt.

Vervolg online marketing cursus

Na het volgen van onze online marketing cursus blijven wij op de achtergrond ondersteuning bieden. U kunt hierbij denken aan ondersteuning op maat. Dan wel bij u op locatie of bij ons op kantoor. Heeft u weinig tijd dan kunnen wij een training online voor u ontwikkelen.

Interesse in onze cursus of trainingen neem vrijblijvend contact op. U kunt op onze website ook kijken welke trainingen wij nog meer geven of u kunt u vrijblijvend adviseren over welke online marketing dienst het beste bij u past. Internet marketing is essentieel wanneer u een onderneming online heeft en u wilt de online verkopen stimuleren. Of misschien wilt u meer aanvragen? Hoe je het went of keert de internetondernemer moet weten welke tactiek hij hanteert wanneer hij begint met internet marketing. Vraag nu vrijblijvend contact via de website. U kunt u hier kosteloos laten adviseren door een internet marketing specialist.

3 voorbeelden van misleidende pr

3 voorbeelden van misleidende pr

Je hoeft geen talent voor liegen te hebben om de pers te misleiden, een goede dosis lef is voldoende. 2017 bleek bij uitstek het jaar om tegen journalisten te jokken. En het jokken werd steeds geraffineerder. Slimme pr of blaast het op in je gezicht? 3 voorbeelden van misleidende pr lees verder

Daar waar eerder nog een persbericht met gegevens van een neponderzoek volstond, denken de pr-machines van actiegroepen, communicatieafdelingen en –marketingbureaus nu een gewiekste aanpak uit. Journalisten worden voorgelogen met plausibele persberichten, websites en filmpjes. Zelf als redacties nattigheid voelen worden de persmannen om de tuin geleid door een (nep)woordvoerder.

Of nepnieuws nu wordt ingezet voor commerciële doeleinden, om een maatschappelijke discussie aan te zwengelen of beide, de vraag rijst: ‘rechtvaardigt het belang een fake-aanpak?’ Zo ja, waar ligt de grens? Hier drie voorbeelden van een misleidende actie om mensen ‘wakker te schudden’. De aanpak is vergelijkbaar, maar door nuanceverschillen toch illustrerend voor wanneer fake-pr de spijker op zijn kop slaat of wanneer het aan zijn doel voorbij gaat.
1. CoolCat

Wie. Actiegroep Brandsetters (redactie RamBam)
Wat. Oproep om oude kledingstukken bij CoolCat in te ruilen voor Bangladesh. Ook minister Ploumen wordt persoonlijk verzocht om naar de winkel te komen en een jurkje bij te dragen.

Aanpak. De zogenaamde woordvoerder van CoolCat belde het NRC Handelsblad met een primeur en deelde een persbericht inclusief quote’s van Robert Kahn. De journaliste deed daarnaast nog een zoekopdracht naar het betrokken pr-bureau en dat leverde een bestaande website op.

Oordeel: geslaagd! De actiegroep liet na het verschijnen van de krant, per e-mail weten dat het persbericht over Coolcat een ludieke actie was geweest. Kahn staat bekend om zijn opvallende en scherpe uitspraken, bovendien lag hij op dat moment in de clinch met minister Ploumen. Het nieuws paste dus in de context en de communicatie klopte bij het imago van CoolCat. De stunt was geslaagd en het doel was bereikt: een discussie kwam op gang en het akkoord ondertekend.

2. Next Havelaar 

Wie. Moyee Coffee
Wat. Max Havelaar kondigt aan na 25 jaar het roer om te willen gooien, omdat fairtrade te weinig heeft opgeleverd. Daartoe is Next Havelaar opgericht die een samenwerking aangaat met Moyee Coffee.

Aanpak. Van de oprichter van Moyee Coffee verscheen een opiniestuk in de Volkskrant over fair trade coffee. Tegelijk werd er een fake persbericht uitgestuurd in de huisstijl van Max Havelaar. Voor meer informatie werd er verwezen naar een bestaande website www.nexthavelaar.nl.

Oordeel: twijfelgeval! Het persbericht sluit af met een tekst die letterlijk was overgenomen uit het opiniestuk dat in de Volkskrant verscheen. Subtiel, maar wie goed had opgelet kon concluderen dat er meer achter het nieuws schuil ging. Fail: de link tussen Moyee Coffee en de actie werd pas gelegd nadat Max Havelaar met een eigen persbericht kwam om te melden dat het nieuws onjuist was. Wel goed: op de website van Next Havelaar wordt na alle tumult een reactie en uitleg geplaatst (inclusief handreiking naar Max Havelaar).

3. Het Budget Bejaardenhuis

Wie. Delta Lloyd en ondernemer Aad Ouborg
Wat. Ouborg kondigt zijn plannen aan om het gevangeniscomplex De Koepel in Breda te verbouwen in een goedkoop bejaardenhuis. Belangstellenden voor het Budget Bejaardenhuis kunnen zich op de site aanmelden.

Aanpak. Naar aanleiding van een persbericht schrijven verschillende media over het plan van Ouborg. Een speciale website inclusief video deden het nieuws behoorlijk echt lijken, maar wantrouwen was er wel. Een aantal journalisten vroeg door, maar de woordvoerder zwoer dat het niet om een grap ging. In het programma RTL Late Night wordt de stunt toegegeven.

Oordeel: niet geslaagd! Herhaaldelijk en door verschillende media werd expliciet gevraagd of het om een grap ging. De woordvoerder bleef ontkennen. Glashard blijven liegen tegen meerdere journalisten terwijl het ‘te duidelijk’ om een stunt ging is oneerlijk. Bovendien werd het publiek valse hoop gegeven. Veel bejaarden zagen het idee zitten en hadden zich aangemeld op de website. Dubbele fail dus.

En nu jij: Wel of niet doen?

We hebben een paar journalisten gevraagd wat er gebeurd als ze zo voorgelogen worden door bedrijven. Zelfs als ze het bericht checken. Of er zwarte lijsten bestaan weten we niet, maar journalisten voorliegen tot op het bot is niet altijd aan te raden. Het komt er op neer dat bedrijven of woordvoerders die een zorgvuldige relatie hebben opgebouwd met journalisten en de pers gebruiken om nepnieuws in de wereld te helpen, het gevaar lopen dat hun imago als betrouwbare bron een grote deuk oploopt. Het gevolg: in de toekomst vertrouwt een redactie het nieuws van de organisatie minder.

Aan de slag 

Heiligt het doel wat jou betreft toch de (nep)middelen die je inzet, dan nog wat tips:

1) Pak het nepnieuws zo aan dat journalisten niet anders kunnen dan er met open ogen intrappen.
2) Of zet een actie op die eigenlijk te mooi is om waar te zijn en journalisten stiekem ook doorhebben dat ze met pr-stunt te maken hebben. Dit is met name succesvol als de actie bij het medium past waar je het nieuws plugt. Klassiek voorbeeld is de SuitSupply-actie waar met name Radio 538 veel aandacht aan besteedde.
3) Wanneer journalisten het nieuws wantrouwen en doorvragen, houd de leugen dan niet vol. Je kunt de grap in dat geval beter toegeven.
4) Zodra het nieuws verschijnt, bel de journalisten die het nieuws hebben gevolgd/geplaatst en informeer ze over de actie.

Met medewerking van Jill Bakker

Follow @DewolvenPR

Dit artikel is geschreven door
Leonne van de Ven.

Lid van het Sprout Expertpanel

Geschatte totale conversies: nieuwe inzichten voor de moderne online wereld

Hulp nodig?

Kunt u wel wat hulp gebruiken met het onderdeel online adverteren? Vraag meer informatie op over AdWords uitbesteden

 

Geschatte totale conversies:

Mensen zijn tegenwoordig constant online en gebruiken gedurende de dag verschillende apparaten om te winkelen, te communiceren en te ontspannen. Uit een onderzoek naar gebruikers van meerdere apparaten uit september 2013 bleek dat 90 procent van hen opeenvolgend schakelt tussen diverse apparaten voor gewone activiteiten zoals het boeken van een hotel of het zoeken naar elektronica. Nu in 2018 is dat percentage overduidelijk gestegen.

Nieuwe inzichten voor de moderne online wereld

Aangezien consumenten steeds vaker ook onderweg online zijn en schakelen tussen apparaten, horen we van marketeers dat ze een completer en nauwkeuriger beeld willen van hoe hun online advertenties conversies genereren. Conversies kunnen verschillende vormen aannemen: bezoeken aan winkels, telefoongesprekken, app-downloads, verkopen op een website of aankopen die worden gedaan na onderzoek op verschillende apparaten. Met een beter inzicht in deze complexe aankooppaden kunt u uw online advertenties optimaliseren en uw budget effectiever toewijzen.

AdWords beheer nieuw: geschatte totale conversies

Vandaag introduceren we Geschatte Totale Conversies voor zoekadvertenties op Google. Deze AdWords optimalisatie is een interessante eerste stap waarmee online marketing bedrijven meer inzicht kunnen krijgen in hoe AdWords conversies genereert voor uw bedrijf: u ziet zowel de conversies die u op dit moment kunt zien, zoals online verkopen, als een schatting van de conversies die verspreid over meerdere apparaten plaatsvinden. We zullen na verloop van tijd andere conversietypen toevoegen zoals telefoongesprekken en winkelbezoeken, evenals conversies via advertenties uit ons Zoek- en Display Netwerk.

Geschatte Totale Conversies bieden u een algemeen beeld van alle conversies die worden gegenereerd door uw Google-advertenties. U kunt deze informatie gebruiken wanneer u belangrijke beslissingen moet nemen zoals hoeveel u zou moeten bieden en hoe u uw budget het beste kunt toewijzen aan uw verschillende marketingkanalen. De afgelopen jaren hebben veel succesvolle adverteerders hun eigen analyses gebruikt om dit soort inzichten te verzamelen. Nu willen we alle adverteerders met Google-innovaties inzicht en informatie bieden op ditzelfde niveau.

Geschatte conversies via verschillende apparaten

Geschatte conversies via verschillende apparaten is het eerste nieuwe conversietype dat we lanceren als onderdeel van de geschatte totale conversies. Conversies via verschillende apparaten beginnen als een klik op een zoekadvertentie op Google op het ene apparaat en eindigen als een conversie op een ander apparaat (of in een andere webbrowser op hetzelfde apparaat).

Stel dat een gebruiker op haar mobiele telefoon naar ‘spijkerbroeken’ zoekt terwijl ze ‘s morgens op de trein wacht. Ze klikt op een mobiele advertentie voor het merk ABC Jeans. Zodra ze op kantoor is, gaat ze rechtstreeks naar de website van ABC Jeans om een aankoop te doen. Dit is een voorbeeld van een conversie via verschillende apparaten. Om de conversies via verschillende apparaten te berekenen gebruiken we een gedeelte van de gegevens van gebruikers die in meerdere apparaten zijn ingelogd. Bekijk meer informatie over hoe dit werkt.

Geschatte conversies via verschillende apparaten komen de komende weken geleidelijk beschikbaar voor alle AdWords-adverteerders. Als u deze nieuwe statistieken wilt bekijken, moet u Conversies bijhouden van AdWords hebben ingeschakeld en voldoende conversies ontvangen zodat een betrouwbare schatting kan worden gemaakt.

De afgelopen maanden hebben we de gegevens van duizenden AdWords-adverteerders geanalyseerd om een beter beeld van de conversiepatronen via verschillende apparaten te krijgen.

Analyse AdWords advies van duizenden AdWords-adverteerders

Wanneer adverteerders in de reisbranche geschatte conversies via verschillende apparaten van AdWords gebruiken, kunnen ze gemiddeld 8 procent meer conversies meten dan daarvoor. Daarnaast kunnen ze nu 33 procent meer conversies meten die zijn gestart op een mobiele telefoon en later afgerond op een ander apparaat. Hiermee kunnen zij de waarde van al die verkopen (van klanten die op hun mobiele telefoons naar vluchten en hotels hebben gezocht en op een ander apparaat hebben geboekt) toeschrijven aan de juiste advertentie.

Ook andere branches zoals de entertainmentindustrie en detailhandel genereren positieve resultaten. Bedrijven in deze branches kunnen nu respectievelijk 12 en 7 procent meer conversies meten dan ze konden vóór het gebruik van geschatte totale conversies.

Sean Singleton, marketingmanager bij American Apparel, vertelt: “We wisten altijd al dat onze investering in online advertenties ook conversies op andere apparaten beïnvloedde, maar we wisten niet hoe we dit in cijfers konden schatten. Toen we eenmaal zagen dat 5,3 procent meer conversies konden worden toegeschreven aan conversies via verschillende apparaten in AdWords, wisten we dat we de waarde van elke advertentieklik nu beter konden berekenen. We ontdekten ook dat we 16 procent meer conversies genereerden dan we dachten, dus we investeren nu meer in dit kanaal om meer verkopen te genereren.”

U kunt hieronder meer resultaten uit andere branches bekijken.

Betere mogelijkheden voor marketeers om de volledige waarde van hun online advertenties te meten

Wij streven ernaar u te helpen om meer inzicht te krijgen in de nieuwe conversietypen die thuishoren in een moderne wereld waarin mensen constant online zijn. Met deze inzichten kunt u betere advertentiebeslissingen nemen. Veel marketeers werken hier al aan met hun eigen verfijnde technologieën en analyse-systemen, maar vanaf vandaag willen we deze inzichten dankzij nieuwe innovaties van Google aan alle AdWords-klanten gaan bieden.

We zijn benieuwd naar uw feedback over geschatte conversies via verschillende apparaten en zijn druk bezig nieuwe functies toe te voegen. In de komende weken zullen we de nieuwe functies en praktische tips en trucs bespreken in het Inside AdWords-blog en op de nieuwe Think Insights-pagina voor conversies. We hopen u daar terug te zien.

Geschreven door Sridhar Ramaswamy, Senior Vice President Ads and Commerce
Gepost door Charis, Inside AdWords Team

Praktische tips voor biedingen

Praktische tips voor biedingen

(deel 2 van 6): Resultaten verbeteren met bodaanpassingen voor locaties

dinsdag 11 juni 2013 | 17:35

Labels:
Bodaanpassingen,
Geoptimaliseerde Campagnes

Dit bericht gaat over Resultaten verbeteren met bodaanpassingen voor locaties, en is het tweede in een reeks met praktische tips voor biedingen. De reeks begon met het prioriteren en herhalen van uwbodaanpassingen.

Uw advertentieprestaties variëren bijna altijd per locatie, ongeacht het soort bedrijf dat u heeft. Als u uw biedingen voor verschillende locaties optimaliseert, kunt u uw verkoopcijfers en ROI verbeteren. Heeft u na het lezen van onderstaande informatie nog steeds geen idee over hoe u de prestaties van uw AdWords campagnes kunt verbeteren? Kies dan voor AdWords uitbesteden.

Biedingen optimaliseren voor betere prestaties per locatie

Met geoptimaliseerde campagnes is het nu veel eenvoudiger om biedingen op locaties met betere prestaties te verhogen en biedingen op locaties met mindere prestaties te verlagen. Voordat geoptimaliseerde campagnes werden gebruikt, moest u een identieke campagne hebben ingesteld voor elke locatie waarvoor u unieke biedingen wilde gebruiken. Aangezien dit nogal lastig was, was de meest voorkomende aanpak voor locatie-optimalisatie het verwijderen van locaties die te slecht presteerden met behulp van targetinguitsluitingen. Op de lange termijn kan deze aanpak echter uw groei beperken en uw concurrentievermogen ten opzichte van andere bedrijven verkleinen. We raden u dus aan bodaanpassingen te gebruiken in plaats van locatie-uitsluitingen.

Bodaanpassingen voor locaties berekenen

Begin met het downloaden van een rapport met locatieprestaties. U doet dit als volgt in de AdWords-interface:

1. Stel de periode in op de afgelopen 30 dagen (of langer als uw campagne wat kleiner is).
2. Klik op de knop ‘Locatiegegevens’ en selecteer ‘Waardoor uw advertentie werd geactiveerd’.
3. Klik op de knop ‘Weergeven’ en selecteer ‘Regio’.
4. Klik op ‘Downloaden’

Als u bestellingen of leads van een bepaald CPA- of ROI-niveau wilt maximaliseren, is een algemene praktische tip voor het instellen van bodaanpassingen het gelijktrekken van uw doelwaarden voor alle locaties. Dit ziet er als wiskundige formule zo uit:

Bodaanpassing voor locatie = 100% * ( ( campagnedoel ÷ werkelijke prestaties ) – 1 )

Hier ziet u een voorbeeld van een campagne met een doel voor kosten per actie.

Voorbeeld
voor het berekenen van uw bodaanpassing voor locatie

U kunt uw bodaanpassingen implementeren in de AdWords-interface (instructies) of met behulp van AdWords Editor (instructies).

Bedrijven met lokale winkels of servicegebieden
Klanten die in de buurt wonen, kopen vaak sneller bij u en het kost minder geld om deze klanten van dienst te zijn. Als uw bedrijf over lokale winkels of servicegebieden beschikt, zou u dus kunnen overwegen uw biedingen te optimaliseren op basis van de nabijheid van klanten. U kunt bijvoorbeeld eenvoudig een locatietarget instellen voor klanten die zich binnen 2 kilometer van uw bedrijfslocaties bevinden, en een tweede target voor klanten binnen 20 kilometer van uw bedrijfslocaties (instructies). Gebruik vervolgens de hierboven beschreven aanpak om uw optimale bodaanpassing voor uw twee locatie-extensietargets te berekenen.

Tips en geheugensteuntjes
1. Hanteer een brede locatietarget die voor uw gehele potentiële markt geldt. Als u te smal target, kan dit uw bereik, klikken en conversies beperken.

2. U kunt overlappende locatietargets instellen met bodaanpassingen. We passen alleen de meest specifieke bodaanpassing voor een locatie toe. Stel dat u een bodaanpassing van 10% heeft voor Canada en een bodaanpassing van +20% voor Montreal. Wanneer iemand in Rotterdam zoekt, wordt uw bod verhoogd met 20 procent. Daarnaast ziet u specifieke prestatiestatistieken voor Rotterdam en voor heel Nederland met uitzondering van Rotterdam op het subtabblad ‘Locaties’ op het hoofdtabblad ‘Instellingen’ van de campagne.

3. Wees voorzichtig wanneer u niet veel gegevens heeft. Anders kunnen uw berekende bodaanpassingen uiteindelijk te hoog of te laag zijn, en kunt u eindigen met slechtere in plaats van betere resultaten. Als u niet over de vereiste statistische kennis beschikt, raden we u als algemene vuistregel aan biedingen op locaties met minder dan 1000 klikken of 30 conversies niet aan te passen. Het kan nuttig zijn uw periode voor uw rapporten te verlengen naar de afgelopen 90 dagen of langer.

4. Controleer prestaties regelmatig en pas uw bodaanpassingen in stappen aan. Controleer zo nu en dan uw prestaties voor elke locatietarget op het subtabblad ‘Locaties’. Verhoog uw bodaanpassing stapsgewijs waar uw prestaties hoger zijn dan uw doel en verlaag uw bodaanpassing waar uw prestaties lager zijn dan uw doel. Zo kunt u uw biedingen na verloop van tijd steeds verder optimaliseren en aanpassen op basis van veranderend klantgedrag.
Geschreven door John Sullivan, Global Search Solutions

Gepost door Charis, Inside AdWords Team

scrol to top