23 januari 2017

Google Adwords nieuws

Google Adwords nieuws en weetjes

 MKB Bedrijven

‘Veel mkb’ers groeien, want hun advertentiebestedingen stijgen’, zegt directeur Pim van der Feltz (45) bij Google Benelux in Amsterdam. Hij beziet hun prestaties door de bril van het invloedrijke internetbedrijf.

Adverteert u al met Ad-Words en wilt u graag weten wat een echte expert voor uw bedrijf kan betekenen? Kies dan voor AdWords uitbesteden.

Wil je goed vindbaar zijn maar liever niet werken met dure cpc systemen? Kies dan voor het optimaliseren van je werkzaamheden op het gebied van Seo. Kies voor Seo uitbesteden.

Het Nederlandse mkb telt volgens onderzoeksbureau EIM 888.665 bedrijven en 3 miljoen medewerkers. Van der Feltz ziet dit mkb gestaag groeien. Hij komt met twee feiten om dit te staven.

Google – object van een diepgaand Brussels mededingingsonderzoek naar zijn zoekmachine – bestaat tien jaar. Reden om de deur voor de buitenwacht op een heel klein kiertje te zetten.

De feiten
Eerste feit. Het aantal gebruikers van AdWords is dit jaar in Nederland gestegen met 13% ten opzichte van 2009 – AdWords is het programma waarmee bedrijven advertenties kunnen plaatsen naast en boven de resultaten van de Google-zoekmachine.

Volgens het bureau ComScore heeft de zoekmachine een marktaandeel van 93%. In oktober gaven 14,9 miljoen Nederlanders via Google 1,5 miljard zoekopdrachten. Ook in het Verenigd Koninkrijk toont AdWords 13% groei. Dat is meer dan in Denemarken (10%), en de VS (8%). Google maakt geen aantallen adverteerders bekend.

Mkb-bedrijven
Van der Feltz brengt nog een andere hard feit ter tafel: ondernemers in alle regio’s doen mee. ‘Vestigingsplaatsen spelen geen rol. Elk mkb-bedrijf is online goed in beeld te brengen; elk bedrijf kan zijn doelgroep via een-op-een contacten bereiken. Dat is wat de mkb-economie echt verandert.’

De webwinkel van O’moda Schoenen uit Zierikzee is in omzet zo groot als hun veertien filialen bijeen. Een andere succesvolle regiospeler is WinParts, de online auto-onderdelenleverancier, die opereert vanuit een oude keukenfabriek in Noordoost-Groningen.

Belang internet
Welke verklaringen heeft Van der Feltz voor het succes van internetondernemen in het mkb? Nederlandse gebruikers zijn 10 uur per week actief op het internet. Het EU-gemiddelde is ook 10 uur, maar dan per maand. Volgens Van der Feltz oriënteren Nederlanders zich voor alles op het internet, tot sinaasappels en tandpasta aan toe. Ook kopen ze steeds meer via het internet. De echte ondernemers onder hen verspreiden razendsnel nieuwe diensten via het web. ‘Kijk naar boekingssites.’

Hij komt nog met een tweede verklaring. Nederlandse bedrijven hebben een internationale blik. ‘Het prototype van de internetondernemer zie je niet. Die zit op zolder. Daar kijkt hij wat er op het internet wel en niet werkt.’ Wanneer zijn online onderneming het eenmaal goed doet, kijkt hij naar België of Duitsland. Zakelijke dienstverleners, groothandelaren, industriëlen en transporteurs lopen voorop.’

Ontwikkelingen
Tien jaar Google overziend ziet Van der Feltz veel groeipotentie. Hij spiegelt ons het volgende scenario voor. Hinderlijk knipperende banners maakten al snel plaats voor de mogelijkheden van AdWords – de eerste groeispurt.

Michel Rijkaart van Well Water zag zijn verkopen flink stijgen. ‘In 7 jaar zijn onze uitgaven gegroeid van euro 100 tot euro 300 per maand. We adverteren ook online in de telefoongids en de Gouden Gids. Dat levert 15 à 30 kliks per maand op, tegen 450 à 600 bij AdWords.

De financiële crisis luidde volgens Van der Feltz een tweede groeiversnelling in. Bedrijven moesten zich aanpassen en stroopten het internet af op zoek naar informatie om verstandige beslissingen te nemen. Het internetgebruik nam enorm toe.

De schier oneindige mogelijkheden van het mobiele internet beloven een derde groeiversnelling. Volgens Van der Feltz was het niet eerder zo makkelijk om een eigen bedrijf te starten en snel in contact te komen met de miljarden die het internet gebruiken. Veel mkb-bedrijven hebben inmiddels een eigen website, maar een meerderheid maakt nog geen gebruik van online-marketing.

Tevreden bezoekers
Van der Feltz: ‘Wij merken dat bezoekers van de pagina met gesponsorde koppelingen – dat is de pagina naast die met zoekresultaten – eerder tevreden zijn. Ondernemers denken heel goed na over wie ze willen bereiken en hun advertenties. Dat maakt hun advertenties relevant.’

Een AdWords-gebruiker van het eerste uur is Cheap Tickets, een merk van de online reisagent Beins Travel Group (75 medewerkers, omzet euro 200 mln). Lex Beins (45) zegt meer dan euro 1 mln uit te geven aan online-marketing. ‘Komend jaar zal dit nog meer zijn want we kijken ook naar de België.’

Hij is tevreden over AdWords, alleen advertenties plaatsen en weghalen kan sneller. ‘We hebben aanbiedingen met een beperkt aantal stoelen. Als die geboekt zijn, moet de advertentie weg.’

Nog een ander smetje op het blazoen van AdWords: wat doet Van der Feltz aan de fraude met clicks? ‘Die nemen wij serieus. We hebben systemen om adverteerders te beschermen. Bij fraude corrigeren we de rekening van de gedupeerde.’

Online advertenties In Nederland geen ‘taxe Google’
De Nederlandse fiscus is niet van plan online advertenties extra te belasten. Franse adverteerders betalen met ingang van komend jaar 1% belasting op internetadvertenties. Deze heffing – ‘la taxe Google’ – komt boven op de standaard btw-heffing op advertenties.

In Nederland lopen de plaatsingen vaak via advertentiebureaus. Volgens woordvoerder Marcel Homan van de Belastingdienst houden deze onlinebureaus hun boekhouding netjes bij. ‘Als dat niet zo is, wordt er hard opgetreden. De fiscus legt naheffingen op tot vijf jaar terug.’

Onderzoek
De Europese Commissie startte een diepgaand onderzoek naar de internetzoekmachine Google. Brussel reageert op beschuldigingen dat Google zijn dominante positie heeft misbruikt – het marktaandeel van Google is 93%, Yahoo en Ask verbleken daarbij. Het Europees Parlement vraagt al jaren om een onderzoek naar online-advertising en zoekmachines.

Google Inc. boekte over het derde kwartaal een omzet van $ 7,29 mrd, 23% meer dan in 2009. Deze omzet bestond voor 97% uit advertentie-inkomsten.

In Nederland ziet Google het advertentieprogramma AdWords dit jaar met 13% groeien ten opzichte van 2009. Het hoogste aantal AdWords-accounts ooit dat op één dag werd geopend was 891.

Volgens marktonderzoeker Nielsen wordt dit jaar in Nederland maximaal euro 850 mln uitgegeven aan online-advertenties, euro 820 mln aan televisiereclame en euro 600 mln aan dagbladadvertenties.

Bron: Financieele Dagblad

false