Tips webwinkelier probeer het nu

Tips webwinkelier Conversie gerichte adviezen

Deze tips kan of moet je gebruiken wanneer je de aankopen/conversies van je webshop wilt verhogen.

Tips online adverteren webwinkelier:

Er zijn tools van Google die speciaal zijn ontworpen voor webmasters en webwinkeliers. Deze worden onder andere in dit artikel uitvoerig besproken. Media de Boer is gespecialiseerd in online marketing en vervult de rol van online consultant voor het MKB. Profiteer van deze vrijblijvende en zeer waardevolle informatie. Wij wensen u veel succes en natuurlijk plezier met optimaliseren!

Tools welke wij in deze blog bespreken zijn:

  1. Page on Analytics
  2. Tips winkelwagen
  3. Analytics trechters
  4. Pagina snelheid
  5. Mobiele optimalisatie
  6. Richtlijnen Google webmasters
  7. Bonus tip

 


 

Handige Google tools voor de webwinkelier

 

Tips webwinkelier

  1. Page on Analytics

Wanneer u weet dat u gemiddeld 2000 webshop bezoekers heeft per maand waarvan 500 overgaan tot een aankoop dan is het zaak inzichtelijk te maken hoe (en waar)  de converterende website bezoekers op uw webshop terecht komen. Wat zijn de verschillen tussen niet converterende webshop bezoekers (bezoekers die geen aankoop doen) en wel converterende webshop bezoekers (overgaan tot aankoop). Vervolgens wanneer de bezoekers op de site zijn, moet u in kaart zien te brengen, wat zij op de site doen. Daarmee bedoel ik, hoelang blijven ze op een bepaalde pagina? Waar klikken zij op? Waar klikken ze niet op? Bij welke pagina klikken ze al gauw weg? Simpel gezegd de interactie van uw bezoekers analyseren. Wanneer u dit weet kunt u anticiperen en dus optimaliseren voor conversie! Met deze tool: Page on kunt u dit realiseren.

Omdat de lezers van mijn blog “tips webwinkelier” veelal webwinkeliers zijn, ga ik nu niet verder in op het vervolg hiervan. Ik ga ervan uit dat de lezer vanaf hier zelf weet wat te doen. Mocht u hier niet uitkomen, schroom dan niet contact op te nemen via het contact formulier. U kunt de page on Analytics plugin/tool implementeren in uw Google Chrome browser.

Aankoop proces en doeltrechter Google Analytics Tips webwinkelier

Je zou zeggen dat dit hetzelfde is als bovenstaand verhaal. Dat is niet helemaal zo. Wel sluit het perfect bij elkaar aan. Wat is het aankoop proces? Het aankoopproces of betaalproces kun je herkennen aan de stappen die je moet doorlopen op het moment dat je op een product klikt en over wil gaan tot een aankoop.

Belangrijk is het aankoop proces zo kort, transparant en vriendelijk mogelijk te houden. Wanneer het langdradig, moeilijk is of misschien wel onbetrouwbaar en onduidelijk overkomt dan reduceert dit uw conversie percentage.


 

2. Tips webwinkelier winkelwagen:

Tips webwinkelier

 

 

 

 

 

Het betaalproces kunt u herkennen aan een aantal stappen die u moet doorlopen vanaf het winkel mandje (dus stap 1) tot aan de kassa. Ons advies is zo min mogelijk stappen te gebruiken. Dit kan door bepaalde informatie op 1 stap (pagina) te verwerken of om simpelweg minder informatie te vragen van een potentiële koper. U zou bijvoorbeeld kunnen denken aan het volgende stappen plan voor het aankoop proces:

Tips webwinkelier betalingsproces:

Stap 1

Winkelwagen (koper klikt product aan welke vervolgens in het winkelwagentje terecht komt)

Stap 2

Uw gegevens (dus de nawt gegevens van de klant. Let op: vraag niet meer dan nodig is. Bedenk goed wat u vraagt en waarom u dit doet. Een potentiele koper doet dit namelijk ook.

Stap 3

Betaalmethode

Zorg voor zoveel mogelijk betaalmogelijkheden. Ideaal en PayPal zijn erg populaire betaalmethoden in Nederland. Ik denk dat dit komt door de kopers bescherming, naamsbekendheid en betrouwbaarheid van deze systemen. Desalniettemin is het zaak of eigenlijk noodzaak dat u zoveel mogelijk betaalmethodes toevoegt. Het is simpelweg onverstandig te denken dat bijvoorbeeld 3 procent wellicht een ander systeem gebruikt deze dan maar te negeren. Want 3 procent van tienduizenden bezoekers tikt wel aan en dus ook in omzet.

Stap 4

Overzicht

Deze pagina is erg belangrijk dan wel doorslaggevend in het besluit van de klant of deze over zal moeten gaan tot een aankoop. Deze pagina bevat de informatie die de klant gegeven heeft zoals nawt gegevens, het gekozen product, verzend adres en betaalmethode. De optie betaal nu en de algemene voorwaarden zijn hier ook geïmplementeerd. De  mogelijkheid om je aan te melden voor een nieuwsbrief is ook aan te raden. De voordelen hiervan zal ik in een volgend artikel met jullie delen.  Nogmaals deze pagina is zeer belangrijk. Het is de 1 na laatste pagina van het betaal proces. Ook de algemene voorwaarden worden hier vermeld en dit is dan ook de pagina waar vaak beslist word om over te gaan tot een aankoop ja of nee.

Wanneer de verkopen niet vlot genoeg gaan of misschien wel stagneren is het raadzaam eerst deze pagina goed onder de loep te nemen. De bounce rate (zichtbaar in Google Analytics) is een betrouwbare statistiek in deze zaak. Wanneer de bounce rate op een betreffende pagina hoger is dan wenselijk is er blijkbaar iets wat de koper niet aanstaat. Probeer door te testen erachter te komen wat deze factor of factoren zijn. U kunt ook proberen om zelf kritisch naar de pagina in kwestie te kijken of vraag familie en vrienden eens te kijken naar de betreffende website pagina.

Bonus Tips webwinkelier:Wij adviseren onze klanten altijd met breadcrums oftewel broodkruimelnavigatie te werken lees: uitleg broodkruimel navigatie

Stap 5

Bedank pagina

En dan tenslotte de bedank pagina welke word getoond aan klanten die zojuist een betaling hebben gedaan in uw webshop. Bedank de klant voor de aankoop en het gestelde vertrouwen in u als organisatie. Geef hier ook kort aan wat de vervolgstappen zijn dus (wij nemen zo spoedig mogelijk contact op) of (u ontvangt een tracking code in de mail om zo de status van uw pakket te volgen) of (uw product zal binnen 2 dagen verzonden worden).

Een goede zin voor de bedankt pagina zou dus kunnen zijn: Hartelijk dank wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op. Mocht u tussentijds vragen hebben dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice via etc etc.

Aankoop proces en doeltrechter Analytics Tips webwinkelier

Aankoopproces en doeltrechter is het stappenplan zoals hierboven omschreven verwerken in een doeltrechter van Analytics

Wat is een doel trechter van Analytics? Google Analytics bied de mogelijkheid om een stappenplan of gebaande weg door een klant op uw website inzichtelijk te maken. Het meten gaat via de unieke URL’s  van de bezochte sub pagina s. Dus met andere woorden:

  • Stap 1  www.naamwebshop.nl/Winkelwagen
  • Stap 2  www.naamwebshop.nl/winkelwagen/uwgegevens/
  • Stap 3 www.naamwebshop.nl/winkelwagen/uwgegevens/betaalmethode
  • Stap 4  www.naamwebshop.nl/winkelwagen/uwgegevens/betaalmethode/overzicht
  • Stap 5 www.naamwebshop.nl/winkelwagen/uwgegevens/betaalmethode/overzicht/Bedankpagina

Door deze gegevens te verwerken in een zogenoemde trechter krijgt u inzicht in het gedrag van uw klanten tijdens het betalingsproces. Dus 10 webshop bezoekers beginnen bij stap 1 en bij stap 3 zijn het er nog 4. U kunt nu zien waar de bezoekers zijn afgehaakt etc.


 

3. Hier meer over een Analytics trechters uitleg

trechterweergave-google-analytics Tips webwinkelier


 

4. Page snelheid

Het is natuurlijk erg belangrijk dat je webpagina of webshop snel is in het laden van pagina’s. Wanneer het laden te lang duurt is hij of zij geneigd weg te klikken en zijn of haar aankoop elders en dus bij de concurrent te doen. Dit kan je voorkomen door je pagina”s en de laadsnelheid te optimaliseren. Gebruik hiervoor de Page speed tool van Google. Deze tool maakt inzichtelijk in een paar seconden waar de verbeterpunten of knelpunten van je website zitten. In een vervolg artikel zal ik deze handige tool en de opties uitvoeriger bespreken.


 

5. Mobiele optimalisatie Tips webwinkelier

Bijna iedereen is er al mee bezig of in ieder geval van op de hoogte dat een goede mobiel vriendelijkheid cruciaal is voor de vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van je webshop/website.

mobiel vriendelijkheid Tips webwinkelier

60 procent van de internetgebruikers is aan het surfen op een mobile device. Is het nog een discussie of je nu wel of niet een responsieve design moet hebben? Nee lijkt me niet. Google heeft daarin de leiding genomen en de knoop door gehakt in april 2015 waarin zij aangeven mobielvriendelijke websites voorrang te geven op niet vriendelijke websites. De populaire zoekmachine hecht nu eenmaal waarde aan de gebruiksvriendelijkheid wat dus ook een 1 van de ingrediënten is van hun succes  lees hier meer over via deze link google in april 2015 over de mobielvriendelijkheid


 

6. Richtlijnen Google webmasters tips webwinkelier

De besproken optimalisatie mogelijkheden in dit artikel hangen natuurlijk nauw samen. De 1 werkt minder goed als je het ander ook niet geregeld hebt. Heb je een goede page snelheid maar is je site niet mobiel vriendelijk dan boek je deels winst maar haal je nooit het optimale uit je webshop. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je werkt volgens de richtlijnen van Google. Lees hier meer over de richtlijnen voor webmasters. richtlijnen webmasters

Tips webwinkelier en website eigenaren

Kijk ook eens in het webwinkelforum Wij geven geregeld AdWords advies via dit forum aan de webwinkeliers. Wij geven natuurlijk niet alleen wij leren hier ook van de webwinkelier.

Het webwinkelforum maakt het mogelijk voor zowel webshopeigenaren en online marketeers/consultants om vrijblijvend informatie uit te wisselen en om te sparren inzicht te verkrijgen in beide werelden en om essentiële informatie vanuit een ander perspectief te bekijken. Dit word niet door iedereen zo gezien en soms resulteert dit in hevige maar spannende en interessante conversaties. Ik denk dat wij redelijk op weg zijn met het duidelijk maken van onze visie en gemeenschappelijke belangen.


 

Tot slot Tips webwinkelier

Beste internetondernemer hartelijk dank voor het lezen van ons artikel. Mocht u vragen over dit artikel “tips webwinkelier” hebben dan kunt u contact opnemen via de website. Maak gebruik van onze laagdrempelige contact formulieren of gebruik de bel mij optie. U kunt via deze manier snel en vrijblijvend in contact komen met een marketing consulent.

Dit artikel is geschreven door Elroy de Boer

Op de hoogte blijven?

Bonus tips: Bent u in het bezit van een Google AdWords account? Doe nu vrijblijvend een gratis AdWords scan

Volg ons op Google plus of Facebook!


 

Google adwords uitbesteden Tips webwinkelieradwords uitbesteden

7. Bonus Tip: Webwinkel beginnen zonder eigen voorraad – Dropshipping tips

 


 

Voordelen MediadeBoer:

✓ Google partner

✓ Begeleiding en advies

✓ Maandelijks opzegbaar

✓ Gegarandeerd resultaat

✓ Overzichtelijke rapportages

Contact Formulier

Ja, ik wil geheel vrijblijvend meer informatie ontvangen over:

Uw naam*

Uw email*

Uw telefoonnummer*

Typ de code in captcha