Internet Marketing & Optimalisatie
"Dankzij Media De Boer kreeg ik
het voor elkaar om winstgevende Google advertenties te maken. Voorheen betaalde ik teveel aan Adwords, waardoor het niet winstgevend was."

Freek van Aerle  -  Fuva.nl
 Klant van MediaDeBoer wint Top award Admarkt!

AdWords succes Google AdWords optimaliseren

Adwords succes

In deze driedelige serie over Google AdWords behandelt expert Ralph Wolbrink de basis van zoekmachineadverteren. Deze blog zal in het teken staan van het kostenplaatje rondom een Adwords-campagne. Hoe haal je het maximale eruit?

Cost-per-action berekenen

Wanneer je duidelijk hebt wat een conversie precies voor jouw campagne inhoudt en deze daadwerkelijk doormeet, dan kun je beginnen aan het bepalen van een maximale Cost Per Action (CPA). Ofwel, wat is het maximale bedrag dat je wilt uitgeven aan AdWords voor het behalen van de conversie.

Inmiddels is de campagne opgezet en beginnen de bezoekers binnen te stromen. Je kunt nu niet direct beginnen met optimaliseren, want daarvoor heb je simpelweg data nodig. Het moment van optimaliseren is afhankelijk van de grootte van de campagne en het aantal conversies. Zodra je denkt voldoende datapunten te hebben, dan heb je wellicht wat aan de volgende vier optimalisatie technieken.

1. Zoekwoorden rapport

In Google AdWords kun je een rapport uitdraaien met daarin de zoekwoorden waarop je advertentie is vertoond. Daarin staan vaak zoekwoorden die nog niet in je advertentiegroep staan. Je kunt hiermee een selectie maken van relevante zoektermen met veel impressies of conversies, om deze vervolgens toe te voegen aan de advertentiegroep. Het voordeel hiervan is dat je meer controle hebt over de uiteindelijke prestaties. Zo kun je nu apart op deze zoektermen bieden, waardoor je beter kunt optimaliseren richting de gewenste CPA.

2. Negatieve zoektermen eruit halen

Uit het zoekwoordenrapport kun je natuurlijk ook zoektermen halen waarop je eigenlijk niet vertoond wil worden. Deze kun je gebruiken als negatieve zoektermen, waarbij je advertentie niet meer vertoond zal worden. Wees hier echter wel enigszins voorzichtig mee, zodat je niet mogelijke conversies misloopt.
3. Biedingen aanpassen

Zoals in het eerste blog van deze serie besproken is het Google AdWords systeem gebaseerd op een biedingen. Naast kwaliteit van een advertentie is ook jouw bieding voor een specifiek zoekwoord bepalend voor de uiteindelijke positie in de zoekmachine resultaten. Logischerwijs is het zo dat een eerste positie meer bezoekers oplevert dan een advertentiepositie onderaan de pagina.

Waar veel mensen nog weleens de fout in gaan, is door te denken dat je “bovenaan” in Google moet staan. Wanneer je echter streeft naar een bepaald bedrag per conversie is de positie van de advertentie niet de KPI waar je op wilt sturen. Veel beter kijk je naar de juiste balans tussen positie en opbrengst. Soms heb je namelijk liever minder bezoekers tegen een betere CPA. Kijk dus zorgvuldig naar de biedingen en wat het uiteindelijk oplevert per conversie. Stel je biedingen naar beneden bij zodra je boven de gemiddelde CPA gaat uitkomen. Wanneer je overperformed, dan is het wellicht een mogelijkheid om voor die bovenste posities mee te bieden.

4. Advertentieteksten

Teksten zijn enorm belangrijk voor de uiteindelijke click-through-rate van een advertentie. En hoe hoger de CTR van een advertentie, des te relevanter je advertentie is volgens Google. Blijf dus vooral testen met de advertentieteksten, en laat ten minste twee verschillende advertenties naast elkaar draaien. Als je hiermee de kwaliteitsscore van Google AdWords kunt verhogen, dan zal dit zeker gaan schelen in de kosten en dus ook in de uiteindelijke CPA.

Dit zijn enkel een paar mogelijkheden om een Google AdWords campagne te optimaliseren. Maar hopelijk helpt het om jouw online campagne goed te laten renderen.

Eerdere artikelen: deel 1 deel 2.

Dit artikel is geschreven door
Ralph Wolbrink.

Lid van het Sprout Expertpanel