Internet Marketing & Optimalisatie
"Dankzij Media De Boer kreeg ik
het voor elkaar om winstgevende Google advertenties te maken. Voorheen betaalde ik teveel aan Adwords, waardoor het niet winstgevend was."

Freek van Aerle  -  Fuva.nl
 Klant van MediaDeBoer wint Top award Admarkt!

Succes met Google AdWords: accountopzet

In deze driedelige serie over Google AdWords behandelt expert Ralph Wolbrink de basis van zoekmachine adverteren. In het eerste deel heeft hij een introductie in het AdWords-gegeven. Deze blog zal in het teken staan van de relatie tussen een accountstructuur en relevantie.

Zoals je wellicht hebt gemerkt leg ik de nadruk veel op structuur. De reden hiervoor is dat bij het opzetten van een Google AdWords-account de structuur voor een bijzonder groot deel succes of falen bepaald. Maar wat is nu precies deze structuur van Google Ad-Words? Dat zal ik in de volgende alinea proberen te verklaren.


Verschillende niveaus

Het Google Ad-Words programma is opgedeeld in drie verschillende niveaus, elk met aparte eigenschappen. Het hoogste niveau is het accountniveau, dit is het overkoepelende niveau waarin betalingsinformatie en gebruikersgegevens worden geregeld. Hierna volgt het campagneniveau, de belangrijkste eigenschappen van dit niveau is het feit dat op campagne niveau dagbudgetten en targeting kan worden bepaald. Het laagste niveau zijn de advertentiegroepen, waarin je zoekwoorden en advertenties kunt regelen.

Gezien de verschillende eigenschappen van een Ad-Words niveau is het belangrijk dat je bij het opzetten van een AdWords campagne een goede structuur bepaalt. Wanneer je dit goed doet dan kan het je erg veel geld schelen. Het onderstaande filmpje legt dit goed uit.

google premium partner


Relevantie

Het klinkt misschien heel logisch, maar zorg ervoor dat je advertentie- en landingspagina’s goed aansluiten op de zoekopdracht. Door goed na te denken over de structuur en de meest geschikte zoektermen is het ook mogelijk om je advertenties daar goed op aan te laten sluiten. Bedenk ook of de pagina waarop mensen terecht komen aansluit bij de intentie die mensen toonden in hun zoekopdracht.

Conversies meten

Of je nu producten of een dienst verkoopt, het is belangrijk dat je conversies meet. Voor iedereen kan een conversie anders zijn. De onderliggende boodschap is echter dat je een advertentiecampagne enkel goed kunt optimaliseren wanneer je conversie data hebt. Door het plaatsen van een conversiescript op de bedanktpagina na een aankoop kun je precies zien welk zoekwoord heeft bijgedragen aan een uiteindelijke conversie. Een andere optie zou zijn om een specifiek Google Analytics doel in te stellen als conversie. Dit zou bijvoorbeeld een x-aantal bekeken pagina’s kunnen inhouden of het bereiken van een specifieke url.

Uiteindelijk is het nuttig om te bepalen wat je maximale marketingbudget is voor een specifieke conversie, dit noemen we ook wel de Cost Per Action. In het volgende deel van deze serie zal ik behandelen hoe je met deze data kunt gaan optimaliseren.

Dagbudgetten

Om niet te snel door je budget heen te gaan is het belangrijk om goed te kijken naar de dagbudgetten per campagne. Zorg dat je om de zoveel tijd kijkt of je deze budgetten bij moet stellen. Zo kun je voorkomen dat je een goedlopende campagne beperkt door te lage budgetten. Wanneer je een streef CPA hebt behaald is het in vrijwel alle gevallen verstandig om de Google AdWords kosten en de budgetten vol open te gooien om zo een maximaal aantal conversies te halen. Wilt u weten wat de kosten voor uw onderneming zullen zijn wanneer u gaat adverteren met Google? Vraag dan vrijblijvend een AdWords offerte aan via onze website.

Display en search

Wij raden eigenlijk altijd aan om een display- en search campagne op te splitsen in twee aparte campagnes. De reden hiervoor is dat het gedrag en het netwerk simpelweg enorm uit elkaar liggen. Waar mensen op Google actief zoeken naar een product, is dat op het display netwerk heel wat minder, waardoor er dus logischerwijs ook verschil is in conversiepercentage. Door deze twee op te splitsen heb je betere controle over het dagbudget en kun je uiteindelijk makkelijker optimaliseren.

Eerdere artikelen: deel 1 

Dit artikel is geschreven door
Ralph Wolbrink.

Lid van het Sprout Expertpanel